اخبار

مخاطب نیاوران تعزیه شناس است

مخاطب نیاوران تعزیه شناس است
مجالس تعزیه عاشورایی در سال 95 و در هفتمین سال پیاپی با حمایت بنیاد آفرینش های هنری نیاوران و با حضور هنرمندان گروه تعزیه سید الشهداء از تهران برگزار شد.

 

 

 

 

 

منصور جالینوس سرپرستی این گروه را بر عهده داشت و در طول این ده مجلس به عنوان نقش اصلی مخالف خوان تعزیه به هنرنمایی پرداخت.

وی در گفت و گو با روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران ابتدا پیرامون گروه تعزیه سیدالشهداء اظهار داشت:این گروه با حضور جمعی از تعزیه خوانان با سابقه و با تجربه در سال 1385 تاسیس شد و 10 سال است در دهه اول ماه محرم در مکان های فرهنگی به اجرای برنامه تعزیه می پردازد که امسال هم با افتخار در خدمت مخاطبین خوب فرهنگسرای نیاوران در شمال تهران بودیم.

سرپرست گروه تعزیه سیدالشهدا در خصوص اجرای 10 مجلس این گروه در دهه اول ماه محرم سال 95 و در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران گفت:مهمترین نکته برای همه ما نگاه عمیق و دقیق مخاطب این فرهنگسرا به تعزیه بود. در واقع با توجه به اینکه مجالس تعزیه در 6 سال گذشته به صورت مداوم در این مجموعه برگزار شده مخاطب فرهنگسرای نیاوران تعزیه شناس است. در طول شب ها شاهد بودیم که مخاطب با دقت و حوصله تا پایان مجلس حضور داشت و شاهد هیچ سر و صدایی در طول اجرای مجلس نبودیم. حتی پیش از اجرا در یکی از شب ها می دیدم که مخاطبان در خصوص کیفیت اجرای تعزیه خوانان نقد و تحلیل بسیار جالب و تخصصی دارند که برای خود من عجیب بود. در واقع به هیچ وجه فکر نمی کردم با چنین مخاطبانی در این ده شب مواجه باشیم و البته دقت نظر و علاقه مستمع روی کیفیت مجلس تاثیر مستقیم دارد.

جالینوس در خصوص اجرای مجالس تعزیه در سالن سرپوشیده اظهار داشت: ذات تعزیه باید منطبق با یک میزان دایره ای شکل باشد و از چهار جهت با مخاطب روبرو شود اما به دلیل سرمای هوا همچنین شرایط چند سال اخیر بارها در سالن مجالس را برپا کرده ایم و دیگر به این شکل کار عادت داریم. مخاطب هم دیگر عادت کرده که در همین فضا تعزیه را ببیند و فکر می کنم این مسئله تاثیری روی کیفیت مجالس ندارد.

وی در ادامه پیرامون شرایط تعزیه در سال های اخیر گفت: وضعیت تعزیه در سال های اخیر به مراتب بهتر شده و مجالس به صورت منظم در هر سال برگزار می شود که این اتفاق خوبی است. به طور کلی حامی اصلی تعزیه خود مردم هستند. از گذشته که این هنر اصیل با مشکلات متعدد مواجه بود مثل زمان رضاخان که اجازه برگزاری مجلس تعزیه داده نمی شد این خود مردم بودند که تعزیه را زنده نگاه داشتند و هنوز هم این احساس برای مردم وجود دارد. خیلی از مردم این سبک از عزاداری را به بسیاری روش های دیگر ترجیح می دهند و علاقمند هستند در این فضا حضور پیدا کنند. از سویی در این سال ها تلاش هایی برای آموزش آکادمیک تعزیه شده که بسیار ارزشمند است. بالا بردن سطح دانش و سواد تعزیه خوان از هر جهت بسیار اتفاق خوبی است و حتی مدارکی هم در این زمینه صادر می شود و موجب تقویت توان فنی گروه ها خواهد شد.

سرپرست گروه تعزیه سیدالشهدا در پایان ضمن قدردانی از مدیریت و عوامل فرهنگسرای نیاوران گفت: از همه کسانی که ما را در برگزاری این ده مجلس یاری کردند تشکر می کنم خصوصا آقای سجادی رئیس فرهنگسرای نیاوران همچنین از کلیه کارکنان و عوامل مجموعه امکانات بسیار خوب و فضای مناسبی برای اجرای این مجالس آماده کرده بودند. و از همه مهمتر باز هم از مخاطبان خوب شمال تهران و منطقه نیاوران تشکر می کنم که در این شب ها همراه بودند و شاهد بودیم که استقبال مخاطبان به مراتب بیشتر از ظرفیت سالن فرهنگسرا بود و بسیاری از علاقمندان به صورت ایستاده مجالس را تماشا می کردند. امیدواریم این مجالس به صورت مستمر و مداوم دنبال شود و این عزاداری ها مورد قبول خداوند قرار بگیرد.

۲۶ مهر ۱۳۹۵ ۰۹:۵۲
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |