اخبار

رونمایی از کتاب "آیینه های مکدر"

رونمایی از کتاب "آیینه های مکدر"
آیین رونمایی از کتاب "آیینه های مکدر" مروری بر تاریخ مرثیه سرایی درشعرفارسی اثر سید ضیاءالدین شفیعی با همکاری بنیاد آفرینش های هنری نیاوران ،روز چهارشنبه 28 مهرماه درسالن گوشه فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران آیین رونمایی از  این کتاب با حضور محمد رضا ترکی (استاد دانشگاه )،بیوک ملکی (شاعر)،احمد نادمی (نویسنده )،علی آبان ( محقق )، همراه با  جمعی ازشاعران و هنرمندان برگزار خواهد شد.

این کتاب در128 صفحه ، اشعارو مرثیه هایی که ازآغاز دوره کسایی مروزی (دوره ساسانیان )ثبت شده تا پایان دهه 60 شمسی ،اشعار 50 شاعر مرثیه سرا را بررسی می نماید.

نویسنده با دسته بندی ، تحلیل مضمون و پیام سروده هارا به چهاردوره تقسیم کرده است.دوره اول وصفی و توصیفی بوده و فقط شرح ماجرای سوگ وصف و روایت شده است.دردوره دوم ، شعرها سوگ وار و اندوهگین است وتنها ویژگی این اشعار مرثیه و روزه آن است و مخاطب را متأثر می نماید.دوره سوم مربوط به اشعارعاشورایی به سبک خراسانی و عراقی است و شاعر بطور کنایه و اشاره به موضوع وقایع می پردازد مانند اشعار مولانا (شهیدان خدایی) که اشاره به شهدای کربلا می باشد .و دراین دوره نیز می توان ازشاعرانی چون حافظ نیز نام برد.دوره چهارم مربوط به دسته شعرهایی است که درآنها دوباره نگری ،زنهار،هشدار و برانگیخته گی درآن وجود دارد،شاعر مخاطب را دعوت به حسینی بودن درزمان حال می نماید.اشعار این دورکم است ولی اثر گذاری آنها زیاد می باشد .این اشعار به سبک هندی بوده و قصد شاعر بیدار کردن مخاطب می باشد. اشعار محتشم کاشانی دراین گروه قرارمی گیرد و ازشاعران معاصر نیز می توان به علی دامغانی اشاره نمود .

دراین آیین کلیپ آهوی زخمی ساخته زنده یاد علیرضا زهادی پخش خواهد شد و بخشی نیز به تک نوازی نی اختصاص دارد .این مراسم درساعت 16 در سالن گوشه برگزارمی شود و شرکت عموم علاقمندان در این برنامه آزاد است .

۲۷ مهر ۱۳۹۵ ۱۰:۲۷
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |