اخبار

کربلا صحنه زندگی است

کربلا صحنه زندگی است
آیین رونمایی از کتاب "آیینه های مکدر" مروری بر تاریخ مرثیه سرایی در شعرفارسی اثر سید ضیاءالدین شفیعی با همکاری بنیاد آفرینش های هنری نیاوران ،روز چهارشنبه ٢٨ مهرماه درسالن گوشه فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران در این برنامه که با حضور جمعی از شاعران و اصحاب فرهنگ و هنر برگزار گردید سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران در سخنانی با اشاره به این نکته که در چند سال اخیر توجه به  شعر و ادبیات در فرهنگسرای نیاوران بیشتر شده اظهار داشت:زمانی که خبر چاپ کتاب " آیینه های مکدر" را شنیدم به آقای شفیعی پیشنهاد دادم با توجه به فضای موجود، رونمایی از کتاب ایشان در این مجموعه صورت بگیرد.

 این شاعر در ادامه با اشاره به  رشد روز افزون شبکه های مجازی گفت:امروزه ادبیات و ازجمله ادبیات  عاشورایی یکی از سرفصل های پررنگ آن است از نیاز های روز افزون بشریت است. با توجه به دغدغه های باطلی که امروزه با نام دین دیده می شود توجه به حماسه عاشورا که درس اخلاق و آزادگی را می دهد می تواند خلا امروز جامعه بشری را پوشش دهد .

وی در پایان صحبت هایش با ذکر این مطلب که زیبایی های عاشورا می تواند تا سال ها سر منشا آثار شاعران و نویسندگان قرار بگیرد اظهار داشت:آقای سید ضیاء شفیعی از نویسندگان و شاعرانی است که همیشه دغدغه ادبیات متعهد را داشته است از این رو برای او و همه نویسندگان و اهالی فرهنگ هنر آروزی توفیق و سلامتی دارم .

دکتر محمد رضا ترکی شاعر، نویسنده و محقق ادبی دیگر سخنران این برنامه نیز در سخنانی مصیبت و سوگ را منشا  ایجاد شعر و ادبیات عنوان کرد گفت: چیزی که روح انسان را ناخوداگاه به سمت شعر می برد مقوله سوگ و مصیبت است.  در نخستین آثار شعر فارسی  و از قرن چهارم  آثار جدی و مرتبط با  مرثیه دیده می شود. 

وی در ادامه افزود:صحنه کربلا صحنه زندگی است و دائما بر درخشش عاشورا افزوده  می شود چرا که  همه عناصر زندگی در  ابعاد مختلف در روز  عاشورا وجود داشت.  هر شاعری بخشی  از زندگی را در این واقعه دیده است  یکی نگاه حماسی داشته یکی فلسفی و دیگری  احساسی و ...قطعا هیچ کسی نمی تواند این واقعه را به طور کامل بیان کند  از این رو کتاب آئینه های مکدر کتاب ارزشمندی است.

ترکی در پایان صحبت هایش با ذکر این مطلب که ادبیات عاشورا بعد از انقلاب به تکامل خوبی رسیده و شاعران نگاه جامع تری به این مقوله دارند  گفت:نمونه های درخشانی  از آثار  مرثیه در کتاب آقای شفیعی وجود دارد. شفیعی هم صاحب ذوق است  و هم از دانش بالایی در این زمینه برخوردار  است  از این رو انتخاب های او بسیار خوب و مورد توجه  است.

سید ضیاء الدین شفیعی گرداورنده کتاب " آیینه های مکدر"  نیز در سخنانی  اظهار داشت:امروز جشن تولد یک کتاب است زمانی که من فیش برداری های اولیه را از ده سال پیش شروع کردم زمزمه های فعالیت جدی در این حوزه اصلا وجود نداشت. حال  که خشت اول بنا شده است ،  من بزرگانی را در عرصه ادبیات  می بینم که می توانند خشت های دیگر را روی هم قرار دهند  و این مجموعه را کامل کنند.

شفیعی که پیش از این کتاب مجموعه ای کامل از سروده های فارسی با موضوع امام رضا (ع) را  منتشر کرده است در ادامه صحبت هایش کتاب  آئینه های مکدر را به چهار دسته تقسیم کرد و گفت:من در این کتاب مجموعه شعر های سروده شده برای عاشورا را در چهار دسته دسته بندی کرده ام .این چهار دسته از نظر من جامعیت کافی برای پوشش دادن به هر چه شعر عاشورایی که تا کنون گفته شده را دارد.   البته این را می پذیرم که ما در حوزه عاشورایی مووضوعات و شاخه های بسیار زیادی  داریم .حماسه عاشورا همچون  اقیانوس عظیمی است که  در چندین قرن شناوران توانمندی درآن شنا کردند. از این رو جمع آوری آثار در یک کتاب کاری بسیار سختی  بود.

وی در پایان صحبت هایش نیز با تشکر از مجموعه  فرهنگسرای نیاوران که فضا را برای برگزاری این مراسم بوجود آورد ابراز داشت:من اگر کاری کردم در حوزه مرثیه سرایی شعر عاشورایی ، به واقع  سنگ اول را گذاشتم.  قطعا هستند کسان دیگری  که این مجموعه را به اتمام برسانند .

گفتنی است آئین رونمایی از کتاب "آئینه های مکدر "   عصر چهارشنبه 28 مهر ماه با حضور اهالی فرهنگ و هنر در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

۱ آبان ۱۳۹۵ ۱۳:۳۷
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |