اخبار

میراثی برای آیندگان

میراثی برای آیندگان
آیین رونمایی از سه کتاب مکتب نقاشی قهوه‎خانه ای با عنوان "از قهوه خانه تا فرهنگسرای نیاوران" عصر دوشنبه چهارم بهمن ماه با حضور جمعی از اساتید ، مسئولان واهالی فرهنگ و هنر از جمله علی مراخانی معاون هنری وزارت ارشاد ، استاد سهراب هادی ،سید محمد مجتبی حسینی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس موزه و کتابخانه ملک،اصغر فردی و استاد جواد بختیاری در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران این برنامه با خیرمقدم سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران آغاز شد. وی در خصوص این برنامه و انتشار سه کتاب نقاشی قهوه خانه ای عنوان داشت:از بدو ورودم برای حضور در فرهنگسرا ی نیاوران به امر آقای مرادخانی بنابراین شد درحوزه آفرینش هنر که به نوعی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران در این مجموعه مستقر است ،فعالیت های گسترده تری را آغاز نماییم. خوشبختانه به واسطه اندیشه و بنای درستی که از آغاز برای ایجاد این فرهنگسرا بوده بنا بر این شد که ما این حوزه را فعال تر کنیم. به همین سبب با کمک  از اندیشمندان و صاحبان فکر ،خواستیم از پتانسیل های موجود در همین گنجینه فرهنگسرا کار را آغازکنیم.در این بین برخوردیم به 52 اثر شاخص در حوزه نقاشی قهوه خانه ای، که به همت یک مرد بلند همت و عزیز، با سال ها تلاش و به پشتوانه یک عمر پژوهش جناب استاد سیف، دراینجا این کلاس معنوی ایجاد شده بود. با اشارات برادر عزیزم جناب مهندس کاظمی قرار بر این شد، که ما این آثار را از گنجینه بیرون بکشیم و به دید عموم برسانیم.همچنین تصمیم گرفته شد به چاپ این مجموعه ارزشمند که امروز رونمایی خواهد شد.ازهمان آغاز جناب مرادخانی مشوق ما بود که هرکاری می کنید،سعی کنید مستند سازی شود و کاری ماندگار باقی بماند.ما سه کتاب درحوزه نقاشی خیالی ساز و یا قهوه خانه ای تقدیم حضور خواهیم کرد و آن هم به همت سال ها پژوهش استاد یگانه روزگار در این حوزه ،جناب هادی سیف بوده است.

سجادی اضافه کرد:بزرگ مردی به نام مرحوم دکتر حسن حبیبی، درآغاز این راه خیلی زحمت کشیدند و مجموعه همدلی را ایجاد کرده بودند تا آخرین استادان نقاشی قهوه خانه با نظارت استاد سیف دورهم جمع شوند و حاصل این کار مجموعه تابلوهایی است که شما مشاهده می کنید. ما چند نوبت تصمیم گرفتیم که این رونمایی انجام شود ولی مناسبت های مختلف و حوادثی که هیچ کدام برای ما خوشایند نبود، موجب گردید که امروز این توفیق را پیدا کردیم تا همراه با برپایی این نمایشگاه دوتن از بازمندگان این آثار برادران حمیدی که اکنون مشغول آفرینش دواثر هستند ورک شاپی را برگزار نمایند که اقدام بسیار خوب و ارزشمندی است.

دیگر سخنران این برنامه علی مرادخانی بود که طی سخنانی ضمن تشکر از سید عباس سجادی به خاطر اتفاقات خوبی که در فرهنگسرا نیاوران اتفاق افتاد عنوان داشت:در دوسه سال خوشحالم که مجموعه های معاونت امور هنری از اعتبار خوبی برخورداربودند و باید به جایگاه خودشان برمی گشتند.موزه هنرهای معاصرتهران ،فرهنگسرای نیاوران ،تئاترشهر و تالاروحدت  و همچنین بقیه نیز باید خودشان را به آن جایگاهی که باید باشند برسانند.همه اینها حاصل مدیریت هایی است که فضای فرهنگی را می شناسند و می دانند ما نیازمند چه کارهایی هستیم و چه کارهایی باید انجام شود.

معاون هنری وزارت ارشاد اضافه کد:من مشتاق بودم این کار زودتر انجام شود. سال هایی که من مسئول مرکز موسیقی بودم ،مهندس کاظمی به کمک استاد هادی سیف که تاریخ زنده این حوزه هستند پیگیر این  کاربودند.ما نیازمند این هستیم که اینگونه  آثارخودمان رادر حوزه های مختلف برای آیندگان نگهداری نمایم.الان هم کتاب نقاشی قهوه خانه ای چاپ شده است .امیدوار هستم آثار جدیدی دراین زمینه آفریده شود و کسانی که دراین زمینه کارکردند،فضای کارشان احیا شود. به راستی حیف است که این کارها دربین مردم دیده نشود.من یادم هستم کودک بودم که این پرده خوان ها را با همین آثار همیشه می دیدیم و همیشه این پرده خوان ها و پرده ها را با هم مقایسه می کردیم .این اتفاق این حکایات و داستان های ملی و آیینی ما را درجان مردم نهادینه می کرد و این فرهنگ عمومی را به وجود می آورد و پرده خوان ها با معرفی شخصیت ها درذهن مردم اثر می گذاشتند.

سخنران پایانی این برنامه هادی سیف بود که اظهار داشت:به خاطر می اورم درموزه رضا عباسی دوست هنرمند من بهمن پارسا به من گفت آقایان پژوهشگران سرزمین ما تا کی باید منتظر تعالیم پژوهشگران فرنگی بنشینند. این همه تابلو درموزه است کسی آنها را نمی شناسد.صحبت این دوست ضربه ای برای هوشیاری من بود. پروفسورهوب 16 جلد کتاب درمورد هنرهای ایران نوشت دعا کنید من هم مانند این پرفسور از هنرهای ایران بتوانم دفاع کنم.من توفیق تالیف 34 جلد کتاب دراین زمینه داشته ام که این ها فرزندان دردانه من هستند. جامعه تشنه بازشناخت هویت های از دست رفته است.

مولف کتاب های نقاشی قهوه خانه ای افزود: به پیشنهاد مرحوم دکتر حبیبی درفرهنگسرای نیاوران، اولین گروه پژوهشی را با حضور این استادان تشکیل دادیم. درآغازتنها مکتب و نقاشی بود اما وقتی کتاب سوته دلان نقاش را می نوشتم بیشتر این اساتید نقاشی قهوه خانه ای فوت کرده بودند. به هر ترتیب خوشحالم که امروز شاهد برگزاری این رویداد و انتشار این کتاب ها هستیم که آثار هنرمندان حوزه نقاشی قهوه خانه ای را به گونه ای ماندگار ساخته است.

گفتنی است  این برنامه با رونمایی از سه کتاب نقاشی قهوه خانه ای به کوشش نشر بنیاد آفرینش های هنری نیاوران  و با تقدیر از محمد رضا و مصطفی حمیدی دو نقاش قهوه خانه ای حاضر در ورک شاپ فرهنگسرای نیاوران پایان یافت.

۶ بهمن ۱۳۹۵ ۱۰:۰۵
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |