اخبار

نشست وزیر ارشاد با برگزیدگان جشنواره فیلم فجر

نشست وزیر ارشاد با برگزیدگان جشنواره فیلم فجر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر امسال نواقصی داشت که سال بعد باید رفع شود، گفت: اجازه نخواهیم داد کسی به حریم سینما و سینماگران وارد شود و دست به تخریب بزند.

 

 

این مطلب را سیدرضا صالحی امیری در نشست با برگزیدگان و دست اندرکاران سی وپنجمین جشنواره فیلم فجر در فرهنگسرای نیاوران عنوان کرد.

وی افزود: از کسانی که نقد کردند تشکر می کنم، نقد برای پویایی، خلاقیت و اصلاح روش ها ضروری است.اما تخریب نوعی بد اخلاقی است که متاسفانه در جامعه ما رواج پیدا کرده که در سینما باید با این پدیده با همکاری و تلاش اصحاب سینما مقابله کرد.

وی اظهار کرد: انسان های بزرگ از ارتقا و کرامت دیگران لذت می برند و انسان های کوچک حسادت می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر گفت: کار با مفهوم سختی عجین شده و در هر حوزه چالش ها و مشکلاتی وجود دارد، ما پذیرفتیم که با همین سختی ها کار کنیم.

وی افزود: از تلاش های هیات انتخاب، داوران و هیات اجرایی و تمامی دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر و برندگان سیمرغ تشکر می کنم و این اتفاق یک پیام روشن دارد و آن اینکه همه شما به عشق مردم کار کردید.

صالحی امیری تصریح کرد: از ابتدا تاکید داشتم که به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مداخله نداشته باشیم. من با هیچکدام از عزیزان تا به امروز هیچگونه صحبتی نداشتم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: باید به سمتی رویم که نقدها را بشنویم و نقص ها را رفع کنیم، باید بپذیریم که مسئولیت را به تدریج به صنوف مرتبط، خانه سینما و جامعه بزرگ سینمایی ایران واگذاریم و ما بیشتر در حوزه سیاستگذاری، نظارت و حمایت فعالیت کنیم.

صالحی امیری تصریح کرد: باید همه امور در سینما، هنر، کتاب، حوزه های فرهنگی و حوزه های گسترده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عنوان یک دستگاه عظیم که بیش از بیست ماموریت اصلی دارد، به خودشان واگذار شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیگیری ساماندهی خانه موسیقی، تئاتر و غیره در قالب نظام صنفی هنر، افزود: منتظر هستیم شما پیش نویس لایحه سازمان نظام صنفی هنر را به ما برسانید تا در دولت تصویب و به مجلس تقدیم کنیم.

وی ادامه داد: اگر این سازمان شکل گیرد همه امور سینما از جمله داوران، هیات انتخاب و همه فعالیت ها در قالب صنف و سازمان خود، باید حل و فصل شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی، سیاستگذار، حمایت کننده و ناظر خواهد بود.

 

** نظام جشنواره نیازمند تغییر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نیازمند تغییر نظام جشنواره در سال های آتی هستیم، ادامه داد: قواعد داوری هم، در دنیا تغییر می کند.

وی تصریح کرد: در بازی حتی در مسابقات جهانی ممکن است داور اشتباه کند اما همه داور را تکریم می کنند و داور حرف آخر را در زمین می زند، در سینما هم داور حرف آخر را می زند و کسی هم حق ندارد در کار داور دخالت کند و نکردیم، در عین حال اشکال هم پیش می آید.

صالحی امیری گفت: جشنواره امسال نواقصی داشت که سال بعد باید رفع شود، اما این هیچ حقی را برای هیچکس برای تخریب در هیچ سطحی از کشور ایجاد نمی کند؛ به همین خاطر من در مقابل کسانی که بداخلاقی و تخریب گری کردند به صورت جدی ایستادگی و مقاومت کردم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اجازه نخواهیم داد کسی به حریم سینما و سینماگران وارد شود و دست به تخریب بزند.

 

** انتخاب فیلم ها سازوکار دموکراتیک داشت

در ابتدای این نشست عماد افروغ عضو هیات انتخاب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز گفت: انتخاب فیلم ها توسط هیات انتخاب سازوکار گفت وگویی و دموکراتیک داشت.

وی افزود: از نگاه کلان به فیلم های جشنواره، رابطه دیالکتیک سینما و جامعه به نمایش گذاشته شده بود و با رویکرد ترمیمی معرف دردها، غم ها، رنج ها و شادی ها بود. در واقع قصد آنها بیان صرف دردها نبود و نگاه امیدوارانه در تمام فیلم ها مشهود بود.

افروغ اظهار داشت: سینمای انقلاب و سینمای اجتماعی گاهی باعث شده تا اتفاقات سوءای رقم بخورد، دائم می شنوم سینمای انقلابی این است سینمای اجتماعی آن است، نباید این دوگانگی را دامن بزنیم چرا که باعث رانت می شود.

وی با بیان اینکه هیات انتخاب شجاعانه انتخاب کرد، گفت: هیات انتخاب تحت تاثیر نام و جریان خاصی نبود؛ فیلم را می دید و محتوا، مضمون و جنبه های کیفی مورد توجه بود. بنابراین شاهد موفقیت فیلم اولی ها و دومی ها هستیم.

افروغ اضافه کرد: انتخاب مردم امسال از بین مسابقه بود و نه چشم انداز؛ بنابراین مشخص شد که انتخاب مسابقه، انتخاب بدی هم‌ نبوده است. در حالیکه برخی سال های گذشته انتخاب مردم از بخش چشم انداز بوده است.

** هیچ سیمرغی جابجا نشد

دیگر عضو هیات داوران سی وپنجمین جشنواره فیلم فجر نیز اظهار داشت: سینما جدی، مهم و شریف است، آن را کوچک نکنیم، جشنواره ها می آیند و می روند اما کاخ و بنای سینما می ماند؛ باید این بنا را از باد و باران های غیر فرهنگی و هنری محافظت کنیم.

اکبر نبوی گفت: داوری ما بسیار سخت بود و از روز نخست هم می دانستیم که در وادی سختی قدم گذاشته ایم.

این منتقد سینما اضافه کرد: ۳۳ فیلم و مجموعه ای از هنرمندان نام آور را شرافتمندانه برگزیدیم گرچه برخی شرافتمندانه با ما سخن نگفتند.

نبوی گفت: نقد همراه با دانش، خرد و بینش سینمایی به معنای بهار سینما و هنر است، وقتی پذیرفتیم داور شویم پذیرفته ایم که نقد شویم، هرکس از غلط می ترسد، اساسا نباید دیکته بنویسد.

وی توضیح داد: ۷ بهمن داوری را آغاز کردیم، ۱۸ بهمن نامزدها را برگزیدیم و ۲۱ بهمن برگزیدگان را انتخاب کردیم. تجدیدنظر در ساختار جشنواره جز ضرورت ها است.

نبوی ادامه داد: هیچ سیمرغی جابجا نشد حتی سیمرغ بلورین استعداد درخشان. ما روز دوشنبه سیمرغ بلورین استعداد درخشان را برگزیدیم و اعلام‌ کردیم.

 

** مردم و سینما در دولت تدبیر و امید با هم آشتی کرده اند

در این نشست همچنین رییس سازمان سینمایی گفت: در دولت تدبیر و امید، سینما با مردم و مردم با سینما کردند.

حجت الله ایوبی افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان پشتوانه ای استوار برای سینمای ایران، هیات انتخاب، داوران و ساز و کارهای پیش بینی شده این وزاتخانه محسوب می شود.

وی ضمن تقدیر از تلاش های هیات داوران، انتخاب و دست اندرکاران سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: نظم، درایت و دقت در برگزاری جشنواره فیلم فجر در دولت یازدهم مناسب و مثال زدنی بود.

ایوبی گفت: سینمای مستند نیز امسال موفق بود و ظرفیت اکران عمومی و مطمئنم استقبال از سوی مردم را در پی خواهد داشت.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به برگزاری جشنواره در استان ها افزود: جشنواره و اکران فیلم ها در استان ها به طور همزمان با پایتخت بدون حاشیه برگزار شد.

وی ادامه داد: سینمای ایران قابل احترام است و به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سیاسیون نباید وارد زمین فرهنگ شوند.

ایوبی گفت: سینمای ایران دوران خوبی را آغاز خواهد کرد و سالن های سینمایی در حال افزایش است.

۳ اسفند ۱۳۹۵ ۰۹:۰۶
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |