اخبار

رونمایی از پوئم سمفونی تختی

رونمایی از پوئم سمفونی تختی
آیین رونمایی از پوئم سمفونی جهان‌ پهلوان «غلامرضا تختی» شامگاه هفتم اسفندماه با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ورزش در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

 

 

در ابتدای این آیین سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران ضمن خوش آمد گویی به میهمانان و چهره های حاضر در برنامه گفت:مایه خوشبختی است که امشب پذیرای شخصیت های فرهنگی اجتماعی و ورزشی به بهانه زیبای رونمایی پوئم سمفونی تختی هستیم. این اثر از کارهای بسیار ارزشمندی است که اتفاق افتاده و امیدوریم آغازی برای ثبت و ضبط رشادت ها و خوبی های گذشتگان برای ما باشد.

در ادامه «علیرضا حیدری» رئیس فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی و از قهرمانان سابق کشتی ایران و جهان در سخنانی با تمجید از روحیه پهلوانی و مردم‌داری جهان پهلوان تختی اظهار داشت:هرچقدر بخواهیم نسبت به نام جهان پهلوان تختی بی‌تفاوت باشیم، نمی‌توانیم و باید نسبت به او با نگاه تکریم و احترام سخن بگوییم. خوشحالم که تختی از خانواده کشتی است و افتخار می‌کنم بزرگ‌مردانی مانند تختی، پهلوان زندی و جوادی از خانواده کشتی هستند.

وی افزود:در هر کوی و برزن یک باشگاه یا خیابان و غیره به نام تختی مزین شده و فکر می‌کنم جامعه ما ارزش تختی را می‌داند. راز ماندگاری تختی آزادگی و مردم‌داری او بود و امیدوارم بتوانیم با بهره‌گیری از خصلت‌های او بهترین راه را در زندگی انتخاب کنیم.

در ادامه این برنامه، «علی رهبری» رهبر ارکستر ایرانی در کلیپی که برای حضار پخش شد با اشاره به اینکه اولین‌بار است که با یک خواننده کار می‌کند، گفت:از اینکه توانستیم کاری را برای شخص بزرگ و مردم‌داری همچون تختی ارائه کنیم، بسیار خوشحالم و فکر می‌کنم یک کار بزرگ در حد نام تختی تولید شد.

داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، دیگر سخنران این برنامه بود. وی با تاکید بر اینکه کار صورت گرفته کمترین کار در حد جهان پهلوان تختی است، گفت:تختی مانند یک تکه از کاشی مساجد قدیم اصفهان یا یک تکه از تخت جمشید است که با فرهنگ این مرز و بوم آمیخته شده است. تختی برای مردم و به عشق مردم کشتی گرفت و قهرمان شد. او برای این کشتی نگرفت که تالار افتخاراتش را پر زرق و برق کند یا برای تشویق مردم به روی تشک نمی‌رفت، بلکه او کشتی می‌گرفت چون عاشق مردم بود و قلبش را با این کار زیر پای مردم گذاشت. به همین دلیل نیز موفق شد، چراکه تختی فهمید برای چه کشتی می‌گیرد.

وی با تمجید از ویژگی‌های پهلوانی غلامرضا تختی افزود:حتی بسیاری از جوانان و نوجوانانی که او را ندیده‌اند و خیلی نسبت به او آشنایی ندارند ارادت ویژه‌ای به تختی دارند و قلبشان در تسخیر اوست. تختی در اوج تنگدستی و زمانی که در کارخانه سیمان ری کار می‌کرد حاضر نشد برای صد هزار تومان پول که آن زمان پول هنگفتی بود عکسش بر پشت تبلیغات کالاهای تجاری بیافتد اما امروزه بسیاری از ورزشکاران ما حاضر می‌شوند برای رسیدن به پول در هر تبلیغی حاضر شوند. به نظر من تختی فرم‌زده نبوده بلکه او مرد محتوا بود. متاسفانه فرم‌زدگی امروزه ما را از پای درآورده و وقتی جوان‌های این دوره را با جوان‌های گذشته مقایسه می‌کنیم به این وضعیت پی می‌بریم.

ارجمند با بیان اینکه تختی متعلق به زمین نبود، گفت: خیلی مهم است که انسان از دروازه تاریخ عبور کند و مانند شعله آتش به بالا برود و قلب‌ها را به تسخیر درآورد که تختی به خوبی از عهده این کار برآمد.

در ادامه «محمد معتمدی» خواننده این اثر با بیان اینکه باعث افتخارش است در کنار استاد «علی رهبری» و آهنگسازی «پوریا خادم» چنین اثر فاخری را اجرا کرده است، گفت:بودن در این کار مطمئناً نقطه پر رنگ زندگی کاری من است و امیدوارم این لیاقت را داشته باشم که اثری در حد نام تختی ارائه کرده باشم.

«علیرضا رضایی» قهرمان و پیشکسوت کشتی ایران دیگر سخنران این برنامه بود. وی نیز در ابتدای صحبت‌های خود از حضار خواست بایستند و ابتدا «عباس زندی» پیشکسوت کشتی ایران و مربی و هم‌دوره‌ای جهان پهلوان تختی را تشویق کنند.

رضایی سپس در سخنانی با بیان اینکه خوشبختانه هنرمندان این سرزمین در آثار خود به کرات در وصف خصایص و ویژگی‌های پهلوانی غلامرضا تختی آثار زیادی تولید کرده‌اند، گفت:یکی از بخش‌های هنری که کمتر به زندگی غلامرضا تختی پرداخته، بخش موسیقی ما بود که به لطف دوستان هنرمند و پشتکار یک جوان شایسته این کار بزرگ انجام و به بهترین شکل ارائه شد و تختی مرد جاویدان ورزش ایران است.

در ادامه این مراسم، پس از تجلیل از «مهرداد مولوی» شاعر جوان این اثر، محمد معتمدی بر روی سن حاضر شد و با نوازندگی پیانو توسط پوریا خادم، به اجرای برنامه پرداخت.

در مراسم رونمایی از پوئم سمفونی جهان پهلوان تختی  پهلوان عباس زندی، داریوش ارجمند، رحیم علی آبادی، ابراهیم جوادی، محمد پنجعلی، علی رضا حیدری، علیرضا رضایی، پوران درخشنده، علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد و عوامل سازنده این اثر بر روی سن حاضر شدند و از آلبوم پوئم سمفونی جهان پهلوان تختی رونمایی نمودند. سپس حاضران بر روی سن بر پوستر این اثر امضایی را به یادگار ثبت کردند.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی از عوامل تولید کننده این اثر در وصف جهان پهلوان غلامرضا تختی قدردانی کرد.

پوریا خادم آهنگساز پوئم سمفونی جهان پهلوان تختی نیز طی صحبت‌هایی با بیان اینکه از این‌که توانسته در ساختن اثری ماندگار برای جهان پهلوان تختی سهیم باشد، بسیار خوشحال است و به خود می‌بالد، اظهار کرد:هرآنچه در توان داشتم به کار گرفتم تا کاری در شأن تختی انجام دهم تا به این صورت دِین خود را نسبت به او ادا کنم. وظیفه خودم دانستم در رشته آهنگسازی که حرفه من است و توانایی آن را دارم، کاری برای این پهلوان ایرانی قرار دهم و بر همین اساس نیز پوئم سمفونی جهان پهلوان تختی را نوشتم.

در بخش پایانی  این برنامه، محمد معتمدی بر روی سن حاضر شد و با نوازندگی پیانو توسط پوریا خادم، به اجرای برنامه پرداخت.

۸ اسفند ۱۳۹۵ ۱۰:۳۶
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |