اخبار

سجادی مطرح کرد: بزرگترین ظلم به هنر انقلاب چیست؟

سجادی مطرح کرد: بزرگترین ظلم به هنر انقلاب چیست؟
سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد افرینش های هنری نیاوران به بهانه برگزاری هفته هنر انقلاب در حوزه هنری گفت‌وگویی را با خبرگزاری ایسنا انجام داده است

  

 

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد افرینش های هنری نیاوران وی در این گفتگو با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هنر ما وارد فضاهای جدیدی شد گفت: بزرگترین ظلم به هنر انقلاب خلاصه و منحصر کردن آن به دهه فجر است. اگرچه برگزار کردن جشن‌های پیروزی انقلاب هر ساله در دهه فجر بسیار خوب است، اما هنر انقلاب منحصر به آن دوران نیست و نباید باشد.

 

 این صاحب‌نظر ادبیات و موسیقی در ادامه صحبت هایش درباره لزوم برگزاری این رویداد و اتفاقات مشابه در حوزه انقلاب با بیان اینکه " هر روز می‌تواند،روز هنر انقلاب باشد، ادامه داد:بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هنر ما وارد فضاهای جدیدی شد و به جرات در بعضی بخش‌ها، جهش‌های فوق العاده‌ای را تجربه کرد که در نوع خود کم سابقه یا بی‌سابقه بوده است.

 

سجادی با اشاره به مصداق‌هایی از پیشرفت هنر انقلاب توضیح داد: شاید عده‌ای معتقد بودند که عمر قالب غزل در حوزه شعر به سر آمده است. اما امروزه غزل‌های زیبایی سروده می‌شوند که نه تنها این قالب را زنده نگه داشته‌اند، بلکه از شعر نو در مواردی پیشی گرفته‌اند. همچنین در حوزه هنرهای تجسمی اتفاقات خوبی در کشورمان بعد از پیروزی انقلاب رقم خورده است. در سینما نیز از فیلم‌های موسوم به فیلم فارسی و ایرانی که با نگاهی تحقیرآمیز هم همراه بود، فاصله گرفته‌ایم. نتیجه آن هم دو اسکاری است که اصغر فرهادی موفق به دریافت آن شد و فیلم‌هایش در عرصه بین‌المللی درخشید.

 

وی ادامه داد: اساسا وقتی درباره هنر انقلاب صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که در همه حوزه‌ها با شدت و ضعف پیشرفتهایی را شاهد بودهایم. اما آنچه به طور کلی می‌توان در این باره گفت، نوع نگرش حاکم بر فضای هنر انقلاب در سه و چهار دهه گذشته است که باعث شده به گونه‌ای متفاوت به جهان و محیط پیرامون خود بنگریم.

 

سجادی درباره جایگاه شعر و ادبیات در تعریف هنر انقلابی بیان کرد: در حوزه شعر، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران فضاهایی ایجاد یا پررنگ شد که پیش از این یا وجود نداشت یا این که چندان مورد توجه نبود. برای مثال با آغاز جنگ تحمیلی، ادبیات دفاع مقدس به بخش شعر و ادبیات انقلاب اضافه شد. همچنین با مضمون انتظار جلوه‌های جدیدی در شعر گشوده شد. شعر آیینی از حادثه سرایی به حماسه سرایی حرکت کرد. شعر عاشورایی وارد فازهای ظریف و بی‌نظیری شد. در مجموع همه این‌ها از  مختصات هنر انقلاب در حوزه ادبیات است.

 

وی با شایسته دانستن محوریت هنر و سینمای شهید سید مرتضی آوینی به عنوان نقطه عطف هنر انقلاب خاطر نشان کرد: محوریت و مرکزیت شهید آوینی به عنوان شخصیتی که در یکی از دوره‌های حساس تاریخ، توانست میراث هنر انقلابی را برای سایر هنرمندان هم نسل و بعد از خود حفظ کند، قابل احترام است. امیدوارم که این جریان با کشف و شناسایی استعدادهای نو در زمینه هنر انقلاب ادامه یابد و فضاها و فرصت‌های بیشتر، بهتری برای فعالیت جوانان ایجاد شود.

۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۸:۳۸
http://www.isna.ir/news/96012007619/%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B8%D9%84%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%86%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA |