اخبار

سه شنبه ها اتفاقی خوب برای شعر در نیاوران

سه شنبه ها اتفاقی خوب برای شعر در نیاوران
آئین رونمایی از سومین مجموعه شعر " سه شنبه های نیاوران " با حضور علی مراد خانی معاون هنری وزیر ارشاد و جمع بسیاری از نویسندگان، شاعران و اصحاب فرهنگ و هنر شامگاه سه شنبه 19 اردیبهشت ماه در فرهنگسری نیاوران برگزار شد.

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران  در ابتدای این مراسم سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران در سخنانی با ذکر این نکته که سومین  کتاب شعر "سه شنبه های نیاوران" حاوی اشعاری از 180 شاعر است که درسال 1395  و در نشست های ادبی " سه شنبه های شعر نیاوران" حضورر پیدا کرده اند ابراز داشت : تنها بخشی از آثار این تعداد  شاعر در کتاب سه شنبه های شعر نیاوران چاپ شده است.در این کتاب اشعاری در قالب های مختلف شعر از جمله کلاسیک، سپید، ترانه و طنز بر اساس حروف الفبا تنظیم شده است.

وی با اشاره به صحبت های علی مراد خانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ادامه روند برگزاری جشنواره سراسری " شعر نیاوران " گفت : از آنجایی که استقبال از جشنواره شعر نیاوران در دو دوره گذشته بسیار چشمگیر بود و با توجه به تاکید معاون محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم گرفتیم سومین جشنواره شعر نیاوران را در شهریور ماه سال جاری به سرانجام برسانیم . در جشنواره شعر امسال همچون دو دوره قبل چینش داوران متفاوت است و تلاش داریم تا از داورانی با  سلیقه های مختلف شعری برای داوری آثار استفاده کنیم .

عبدالجبار کاکایی شاعر ،نویسنده و ترانه سرا  نیز در سخنانی  برگزاری نشست های ادبی چون " سه شنبه های شعر نیاوران " را کمک به ذات ادبیات عنوان کرد و افزود :   در روزگاری که دل مشغولی های جهان سیاست، فضای مجازی و شبکه-های اجتماعی بسیار است ،   به مطالبات اهالی ادب و هنر کمتر توجه می شود و  بستر مناسبی برای ملاک و  ارزیابی و سنجش اثار ادبی جوانان  وجود ندارد. آثاری هم که با حمایت جریان های فکری خاص شکل می گیرند بیشتر به جریان های سیاسی و اجتماعی مورد نظر خود می پردازند و توجهی به ذات ادبیات، خلق شعر و توانایی ذاتی شاعر ندارند.

وی در ادامه صحبت هایش با اشاره به فعالیت های کارگاه های آموزشی کانون ادبی نیاوران  گفت: کسانی که به وادی ادبیات و هنر های کلامی وارد می شوند در وهله اول علاقمند و عاشقند. اما باید دید  تا چه حد لذت ادبیات را درک کرده اند و این  بسته به محیطی است که در آن تربیت می شوند. از این رو برگزاری کارگاه های آموزشی  می تواند بسیار خوب و موثر باشد.

علی مراد خانی نیز به عنوان آخرین سخنران با حضور در جایگاه در سخنانی با ذکر این مطلب که من به اکثر میهمانانم در معااونت هنری به عنوان هدیه دو جلد قبلی  مجموعه شعر " سه شنبه های نیاوران " را می دهم گفت : شعر ماده اصلی و اساسی بسیاری از کار های هنری دیگری است که بعدا اتفاق می افتد و مردم با آنها ارتباط بسیاری برقرار می کنند. خوشحالم که از اشعاری که در کتاب مجموعه سه شنبه های شعر نیاوران چاپ شده ، بعد ها آثار خوبی در موسیقی تولید می شود.  در فرهنگسرای نیاوران اتفاقات خوبی در جریان است و برگزاری سه شنبه های شعر نیاوران یکی از آنهاست.

وی با اشاره به برگزاری سومین دوره   جشنواره شعر نیاوران در سال جاری گفت : همواره به آقای سجادی تاکید کرده ام که دبیرخانه جشنواره شعر  را تعطیل نکنند. و اگر کم و کاستی هم وجود دارد باز هم این روند را ادامه دهند.. ما در معاونت هنری کار ها و فعالیت های بسیار متفاوتی  از جمله تئاتر، هنر های تجسمی، موسیقی و ...  را دنبال می کنیم . شعر در تمام این هنر ها حرکت می کند و سیال است. در حوزه هنر های تجسمی، آثار نقاشی خط ما  در جاهای مختلف دنیا سر و صدا کرده و در بعضی از حراج ها توانسته است از آثار هنرمندان کشور های دیگر بالاتر بایستد. در حوزه تئاتر نیز رجعتی به هویت خودی شکل گرفته است. در تئاتر در گذشته به دلیل مشکلاتی که در متن های داخلی وجود داشت  اکثر فعالان حوزه تئاتر  ترجیح می دانند از متن های خارجی استفاده کنند، از این رو تئاتر ها بیشتر با متون خارجی به روی صحنه می رفت ،  که البته در جای خودش ارزشمند است چرا که  ما به اجرای آثار کلاسیک  نیاز داریم . اما رجوع به متن خودی بسیار خوب است . در تئاتر هایی که ما مباحث اساسی خودمان را مطرح می کنیم شعر نقش خیلی خوبی را پیدا کرده است.

مراد خانی ادامه داد : اما بیش از هر حوزه ای شعر در موسیقی نقشی اساسی دارد و با موسیقی خیلی از این آثار شعری باقی می مانند و اثر خود را در جامعه نشان می دهند. من از همه کسانی که در شکل گیری نشست های ادبی " سه شنبه های شعر نیاوران"  فعالیت می کنند   تشکر می کنم .  به ویژه عزیزانی که از راه های دور برای شرکت دراین  نشست به تهران و به نیاوران می آیند. پاداش این زحمات  آثاری باشد که خودشان خواهند آفرید و  انشاءا... برای مردم ماندگار خواهد شد.

در ادامه این مراسم و با حضور علی مرادخانی ، عبدالجبار کاکائی، پروفسور سید حسن  امین ،محمد سلمانی و سید عباس سجادی از سومین مجموعه  کتاب شعر  " سه شنبه های نیاوران " رو نمایی شد و از بهروز آورزمان و داوود جهان وند نیز به دلیل مشارکت در برگزاری  نشست های ادبی " سه شنبه های شعر نیاوران " تقدیر به عمل آمد .

این مجموعه  شعر توسط انتشارات بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران در تیراژ ١٠٠٠ نسخه به چاپ رسیده است .

گفتنی است سه شنبه های شعر نیاوران سلسله نشست های نقد و بررسی شعر معاصر است که از سال نود ‌و سه آغاز و با  مدیریت محمد سلمانی به صورت هفتگی، برگزار می شود . شرکت در این جلسات برای همه آزاد و رایگان می باشد.

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۱۶
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |