اخبار

جشنواره شعر نیاوران جشنواره ای تاثیر گذار در ادبیات معاصر

جشنواره شعر نیاوران جشنواره ای تاثیر گذار در ادبیات معاصر
ابوالفضل پاشا، حمید رضا شکارسری و لیلا کردبچه جشنواره شعر نیاوران را جشنواره ای تاثیر گذار در ادبیات عنوان کردند.

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران دبیرخانه سومین جشنواره شعر نیاوران از تاریخ 12 اردیبهشت فراخوان ارسال آثار را در تمامی کشور تا تاریخ 30 تیر ماه  منتشر کرد و در مجموع 3227 اثر  به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد .

در بخش سپید سومین دوره جشنواره شعر نیاوران  ابوالفضل پاشا ، بهزاد خواجات، حمید رضا شکارسری، علی رضا راهب و لیلا کردبچه  داور بودند و در مجموع و در دو بخش آزاد و ویژه 1421 قطعه شعر سپید از شاعران سراسر کشور دریافت شد.

 ابوالفضل پاشا شاعر، نظریه‌پرداز ،منتقد ادبی و یکی از داوران بخش شعر سپید در سومین دوره جشنواره شعر نیاوران با ذکر این نکته که کیفیت آثار این دوره از شاعران در بخش سپید شگفت آور بوده است اظهار داشت: به عنوان داور جشنواره، از خواندن آثار پس زده نشدم. برای انتخاب آثار شاخص مجبور شدم هر اثر را سه بار بخوانم تا بتوانم نظر درستی در ارتباط با آن شعر ارائه دهم . جوانان شرکت کننده در جشنواره شعر نیاوران با این که ناشناخته اند اما درک کاملی از فضای مجازی دارند که این شناخت همراه با مطالعه کتابهای نقد ادبی و شعر مشخصا مسیر خوبی را پیموده است. در واقع  شاعرانی که در زمینه شعر سپید با تاریخ، اجتماع و نیز آثار گذشتگان آشنایی خوبی داشتند،توانسته اند آثار موفقتری خلق میکنند

وی اقدام فرهنگسرای نیاوران در انعکاس آثار دریافتی شاعران در کتاب پایتخت شعر نیاوران را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: هیچ کاری بی نتیجه نیست. ادبیات و شعر یک کار کیفی است. شاید50 سال طول بکشد تا نخستین بارقههای تاثیر جشنواره هایی چون جشنواره شعر نیاوران خود را نشان بدهد چرا که به گواهی تاریخ،  نتیجه و اثربخشی کار فرهنگی در دراز مدت روشن میشود

پاشا در انتهای صحبت هایش با اشاره به بخش ویژه جشنواره ،صلح و محیط زیست، این اقدام را باعث ایجاد تلنگری در شاعران عنوان کرد و ابراز داشت: این کار باعث می شود شاعر به فکر فرو رود و به این نکته توجه کند که  میشود در سرودن شعر به محیط زیست و یا اتفاقات منطقه و لزوم برقراری صلح در جهان  هم فکر کرد و این موضوع می تواند به تدریج  دغدغه ذهنی یک شاعر بشود.

لیلا کردبچه دیگر داور بخش سپید سومین جشنواره شعر نیاوران نیز در سخنانی انتخاب ده اثر نهایی را از میان آثار شاخص رسیده به جشنواره  بسیار سخت عنوان کرد و گفت : از سال های گذشته تکاپوی شاعران جوان و آینده دار برای حضور در این جشنواره برایم بسیار جالب و جذاب بود چرا که جشنواره برای آنها  وجهه خوبی به همراه دارد .

وی همچنین با توجه به چینش داوران از سلایق مختلف در بخش سپید جشنواره شعر نیاوران ادامه داد : در ادبیات همیشه  تعدد سلایق وجود دارد.  این مهم امسال نیز در میان آثار برگزیده توسط داوران وجود داشت .  از این رو قطعا اثار انتخابی در این بخش می تواند بسیار متفاوت و خاص باشد .

کرد بچه برگزاری چنین جشنواره هایی را بسیار تاثیر گذار و خوب عنوان کرد و گفت: تا امروز  جشنواره شعر نیاوران  بازخورد خوبی داشته است. خیلیها به روند رو به رشد این جشنواره توجه کردهاند و آن را دنبال کردهاند و کتاب منتشر شده از آثار منتخب  جشنوارههای پیشین را دنبال کرده اند. از این رو می توان جشنواره شعر نیاوران را جشنواره ای تاثیر گذار در ادبیات ایران عنوان کرد 

حمیدرضا شکار سری شاعر ، منتقد ادبی و یکی دیگر از داوران جشنواره شعر نیاوران با اشاره به این مطلب که جشنوراه شعر نیاوران جای خالی خیلی از جشنواره های ادبی کشور را پر کرده است اظهار داشت: در گذشته جشنواره هایی همچون جشنواره شعر جوان و یا شب های شهریور برگزار می شد که متاسفانه دیگر برگزار نمی شود و جشنواره شعر نیاوران بار نبود آنها را بر عهده گرفته است. به عنوان مثال  بخش  صلح این جشنواره بخش عظیمی از عطش جامعه ادبی به شعر دفاع مقدس را سیراب میکند. از طرف دیگر نوع نگاه به جشنواره از سوی مدیران  و نیز انتخاب داوران جشنواره تقریبا هر سال به دور از  از غرض ورزی  و باندبازی و جناحبندیهای سیاسی  است . بنابراین با شعرها عادلانه برخورد میشود.

وی همچنین چاپ کتاب جشنواره را اقدامی بسیار مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: اکثر شرکتکنندگان امیدوارند نامی از آنها حداقل به عنوان شرکتکننده در چنین جشنواره ای ثبت شود . از سویی دیگر این کتاب چه در قالبهای نو و چه در قالبهای سنتی کارنامه خوبی از شعر زمان ما است.

شکارسری شناخت داوران جشنواره های ادبی از معیار های زیبایی شناسی معاصر را بسیار لازم و وضروری عنوان کرد و افزود : هیچ دلیلی وجود ندارد که تمام شرکتکنندگان یک جشنواره ملاک زیباییشناسیشان آن ملاکی باشد که داور جشنواره  میپسندد. ممکن است شاعری کاملا فرمالیست باشد اما داور جشنواره کاملا در شعرش محتواگرا باشد. در این مواقع باید به این موضوع توجه کنیم که آیا این شاعر در معیارهای فرمالیسم موفق بوده است یا نه؟

وی در پایان صحبت هایش آثار رسیده شاعران شعر سپید در بخش ویژه را خوب عنوان کرد و گفت : تعداد آثار شاخص در بخش ویژه کم بود اما همین تعداد نیز توانست انتظارات را برآورده کند. در چنین جشنواره هایی باید بفهمیم که چه اتفاقی افتاده که وقتی شاعران محدودیت موضوعی ندارند فقط به دغدغه های شخصی عاشقانه میپردازند و نسبت به سالهای گذشته دغدغهمندی سیاسی و اجتماعی را کمتر در آثارشان بازتاب می دهند.  شعرها به تعبیری سال به سال دغدغهای بیرون متنی را از یاد میبرند و شاعر انگار تمام دغدغهها را به مفاهیم درونی خودش مثل مفاهیم عاشقانه و یا به فرم در شعر اختصاص میدهد. از این رو آن جوششی که انتظار داریم در این دوران پرتلاطم اجتماعی و سیاسی شاعر در شعر شاعران جوان و معاصر نمود داشته باشد اتفاق نمی افتد

گفتنی است آئین اختتامیه سومین جشنواره شعر نیاوران سه شنبه  28 شهریور ماه ساعت 17 در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان  نام آشنای کشور برگزار می شود . حضور در این برنامه برای کلیه علاقمندان به ادبیات آزاد می باشد

۱۱ شهریور ۱۳۹۶ ۰۹:۳۷
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |