اخبار

تجلیل از گلی امامی در فرهنگسرای نیاوران

تجلیل از گلی امامی در فرهنگسرای نیاوران
اختتامیه چهارمین دوره جایزه فرشته با موضوع آژیر قرمز چهارشنبه ۳۰ خرداد در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، اختتامیه چهارمین دوره جایزه فرشته با حضور سیدمحمد بهشتی، سیدعباس سجادی، منیژه حکمت، هوشنگ مرادی کرمانی، امید روحانی، لیلی گلستان، پوریا عالمی، ناهید طباطبایی، علی خدایی، بلقیس سلیمانی، آرش خاموشی، امید بلاغتی، حسین پاکدل، مژده دقیقی، گلی امامی، شیوا مقانلو، حسن محمودی، مسعود فروتن، علیرضا تابش،  افشین شحنه تبار و… چهارشنبه 30 خرداد ماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در ابتدای مراسم سید صالح بهشتی، مدیر شهرکتاب فرشته عنوان کرد: « میخواهم چند نکته درباره اتفاقاتی بگویم که تاکنون در جایزه فرشته سابقه نداشته است. ما در دوره چهارم سعی کردیم این جایزه در سطح ملی گسترش پیدا کند و حتی پژواک بین المللی داشته باشد.»

بهشتی با اشاره به جوایزی که برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است، گفت: «در بخش عکس برگزاری نمایشگاه و در بخش داستان کوتاه چاپ کتاب برگزیدگان از اهداف ماست. برای این منظور در دوره چهارم نمایشگاه عکسی روز جمعه یکم تیر در گالری فرشته افتتاح میشود که تا آخر تابستان ادامه دارد. همچنین نمایشگاههایی را در چند شهر ایران و دوسلدورف آلمان برپا میکنیم تا کمکی باشد برای اینکه این استعدادها درحوزه عکاسی بهتر دیده شود. پس از تهران، نمایشگاههایی از این آثار  در شهرهای مختلف ایران برگزار خواهیم کرد.  هدف دیگر ما برگزاری یک نمایشگاه  در شهر دوسلدورف آلمان است.»

مدیر شهر کتاب فرشته همچنین درباره انتشار آثار برگزیدگان بخش داستان نیز توضیح داد: «ما ۱۰ اثر برگزیده را در قالب یک کتاب همچون سالهای گذشته منتشر میکنیم و در این دوره به کمک افشین شحنه تبار مدیر انتشارات «شمع و مه»، کتاب برندگان دوره چهارم به زبان انگلیسی  ترجمه و منتشر می شود تا ضمن ارائه در کشورهای دیگر، استعدادها فرصت بهتری برای دیده شدن پیدا کنند.»

در ادامه مراسم لیلی گلستان داور دوره پیشین جایزه فرشته روی صحنه رفت و درباره اهمیت جوایز تصریح کرد: «هرچقدر این جوایز بیشتر باشد بهتر است چون توجه جوانان به ادبیات را در بر خواهد داشت. در سه دهه اخیر جوایز زیادی مطرح شدند که امروز دیگر وجود ندارند. بسیار  متاسفم که «جایزه گلشیری» دیگر نیست، این جایزه در ادبیات ما بسیار مهم بود و موجب شد بسیاری از نویسندگان وارد ادبیات شوند.»

گلستان با بیان اینکه جوانان علاقمند به شرکت در مسابقه هستند، یادآور شد: «این مسابقهها به آنها جرات و فرصت میدهد.. انتشار یک داستان در قالب کتاب شانس بزرگ و لذتبخشی برای جوانان است.»

وی با اشاره به برگزیدگان دورههای قبلی تصریح کرد: «آنها که در چهار دوره اخیر جایزه گرفتند کجا هستند، چه می کنند؟ فکر می کنم تنبلی و بی انگیزگی جوان ها باعث شده کار را ادامه ندهند. امیدوارم این جوایز از جوانان ما حمایت کند که با یک قصه کار را تمام نکنند و ادامه دهند.»

در ادامه پژمان موسوی دبیر چهارمین دوره جایزه فرشته، در قالب یک گفتگوی ویدیویی، توضیحاتی درباره روند برگزاری این دوره ارایه کرد.

وی گفت: «در این دوره، انتخاب آثار از بین ۴۰۰ داستان و ۱۰۰ عکس صورت گرفت و سرانجام 30 اثر که برتر به هیات داوران سپرده شد که در نهایت ۱۰ در ۲ بخش داستان و عکس برگزیده شد.»

در ادامه مراسم، آرش خاموشی به نمایندگی از هیات داوران بیانیه را قرایت کرد و در توضیحاتی گفت: «موضوع آژیر قرمز برای کسانیکه تجربه اش نکردند خیلی سخت است من خودم دهه شصتی هستم و از اولین صداهایی که همیشه در ذهنم است همین آژیر قرمز است. مخاطبان این دوره از جایزه نسل جوانی هستند که تجربه نداشتند اما باز هم آثارشان خیلی خوب بود.»

خاموشی با اشاره به سخنی از زنده یاد بهمن جلالی گفت: «او همیشه میگفت من حاضرم هرنوع ناسزایی را بشنوم اما جشنواره مورد نظرم برگزار شود.» وی گفت: «جشنوارههای مستقل حامی ندارند و به قول آقای جلالی یتیم هستند. امیدوارم سالهای بعد هم با هر کم و کاستی این جایزه برگزار شود.»

«جایزه فرشته» در سه دوره پیش از این با تقدیر و بزرگداشت یکی از چهرههای تاثیرگذارِ فرهنگ و ادبیات کشور همراه بوده است؛ این بار نیز از گلی امامی؛ ادیب، نویسنده، مترجم تقدیر شد.

مژده دقیقی مترجم ایرانی در سخنانی عنوان کرد «قرار است از گلی امامی به عنوان مترجم، کتابدار، کتابفروش و فعال فرهنگی سخن بگوید.»

وی گفت: «بی تردید کار در موسسه معتبری مانند انتشارات فرانکلین که بسیاری از بزرگان فرهنگ و ادب دوران در آن مشغول به کار بودند برای گلی امامی جوان شروع بسیار خوبی بود.»

 

وی افزود: «گلی امامی ترجمه برای نوجوانان را رها نکرد و کتاب های بسیاری در میان آثارش وجود دارد و سال گذشته نیز به دلیل تاثیرش بر ادبیات کودک و نوجوان نشان ویژه لاک پشت پرنده را دریافت کرد».

دقیقی در متنی که به آثار و کارنامه امامی پرداخته بود اظهار داشت: «امامی در سال های اخیر با معرفی آلن دوباتن نگاه های بسیاری را به این فیلسوف جلب کرده است و با ترجمه چهار کتاب از این نویسنده، کتابخوانهای ایرانی را با لذت خواندن فلسفه به زبان مردم امروز آشنا کرده است.»

در ادامه مراسم مژده دقیقی، محمد بهشتی، صالح بهشتی، لیلی گلستان، هوشنگ مرادی کرمانی و سد عباس سجادی، مدیر عامل بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، روی صحنه رفتند تا از گلی امامی تقدیر کنند.

امامی نیز پس از این آیین تجلیل پشت میکروفن قرار گرفت و گفت: «خانم دقیقی آنچنان عرصه ۵۰ ساله زندگی مرا بررسی کرد که من خودم باورم نشد و خیلی ها را به یاد نداشتم. فکر می کنم باید این موقعیت را به فال نیک بگیرم چون سال ۴۷ در چنین ماهی بود که من وارد انتشارات فرانکلین شدم که بزرگترین دانشگاهی بود که در آن آموختم.»

وی افزود: «حرفی ندارم که درباره این ۵۰ سال خدمت به عرصه نشر و کار کتاب بگویم. کتاب همیشه عامل مهمی در زندگی من بوده و خود را خادم کتاب میدانم.»

امامی بیان کرد: «از شهر کتاب فرشته ممنونم و پایداری آنها را برای ادامه این جایزه تحسین میکنم. این جایزه برای تشویق جوانان خیلی مهم است برای استعدادهایی که باید بالنده شود.»

ادامه مراسم با اهدای جوایز بخش داستان همراه بود. داوران این دوره در بخش داستان کوتاه شامل علی خدایی، ناهید طباطبایی، بلقیس سلیمانی و اعضای هیات انتخاب: حسین پاکدل، کاوه فولادی نسب، امید بلاغتی، حسن محمودی و شیوا مقانلو بودند.

همچنین در این مراسم حسین پاکدل در سخنانی گفت: «من در فیلمی که پخش شد دیدم غالبا تصوری از آژیر ندارند. من آن سال ها مدیر پخش شبکه یک بودم و عاشق کتابفروشی زمینه و خاطرهای هم دارم که خانم امامی به من می گفت قیافه تو در دوران موشک باران وحشتناک آرام بود.»

پاکدل تصریح کرد: «آژیر در آن زمان برای اعلام خطر بود که گفته شود به پناهگاه بروید و یا خطر حمله هوایی وجود دارد. آژیر فی نفسه چیز بدی نیست و اعلام خطر است.»

در پایان این آیین برگزیدگان و داوران و اعضای برگزار کننده جایزه فرشته با یکدیگر عکس یادگاری گرفتند.

۲ تیر ۱۳۹۷ ۱۴:۲۸
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |