اخبار

«از ایران ما» تقدیم به ایران

«از ایران ما» تقدیم به ایران
نخستین کنسرت گروه «کر نیاوران» به رهبری مهدی جاور، جمعه 2 شهریور ماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهد شد.

 

 

نخستین اجرای رسمی «گروه کر نیاوران» با نام «از ایران ما» با شعار وحدت ملی در فرهنگسرای نیاوران برگزار میشود. به همین بهانه روابط عمومی بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران گفت و گویی با مهدی جاور، رهبر گروه، انجام داده است.

به عنوان اولین سئوال، هدف از تشکیل گروه کر نیاوران چه بود؟

هدف از تشکیل «گروه کر نیاوران»  ایجاد بستری برای تمرین و اجرای موسیقی فاخر چهارصدایی است. اصولا موسیقی بهترین راه برای تخلیه انرژیهای منفی و خستگیها و همچنین پر کردن اوقات فراغت به بهترین شکل ممکن است. همچنین میخواستیم موسیقی فاخر که بر گرفته از فرهنگ غنی موسیقی ایرانی است را برای مخاطبان اجرا کنیم.

با توجه به شرایط مناسب موجود در فرهنگسرای نیاوران تصمیم گرفتیم تا نسبت به ایجاد یک گروه کر مختص فرهنگسرا اقدام کنیم. از این رو پس از برگزاری جلساتی با مدیریت مجموعه فراخوان جذب عضو را در بهمن ماه سال گذشته منتشر کردیم که با استقبال خوبی هم رو به رو شد.

کار انتخاب اعضا از چه تاریخی آغاز شد؟

مراحل انتخاب اعضای گروه از اسفند ماه آغاز شد.

در انتخاب اعضا چه شرایطی لحاظ شد؟

انتخاب اعضای گروه کر در دو مرحله انجام شد. مرحله نخست به سنجش تئوری و سلفژ متقاضیان عضویت در گروه کر اختصاص داشت. افرادی که این مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشتند به مرحله دوم راه یافتند.

در مرحله دوم به صورت عملی از متقاضیان آزمون به عمل آمد و قطعهای را خواندند و توانایی آنها سنجیده شد. البته اخلاق و توانایی کار گروهی در انتخاب اعضا گروه موثر بود.

اعضای هیئت انتخاب چه کسانی بودند؟

در هیئت انتخاب من به عنوان رهبر گروه حضور داشتم. هیئت انتخاب اعضا عبارت بودند از: یاشار احمدی، خواننده تنور و سولیست تنور، رضا فکری سولیست تنور ارکستر سمفونیک تهران و اپرای آنتالیا، هامون هاشمی خواننده کر ارکستر سمفونیک تهران و ریحانه شریفپور به عنوان سرگروه آلتوها و خواننده گروه کر.

تمرینهای گروه از چه تاریخی آغاز شد؟

تمرینها از فروردین آغاز شد. هر هفته جمعه حدود سه ساعت تمرین میکردیم و برای اولین اجرای خود که در 2 شهریور ماه خواهد بود 5 ماه تمرین مداوم داشتیم.

در اجرای 2 شهریور تمرکز گروه چه خواهد بود؟

شعار اصلی گروه ما «وحدت ملی» است. در برنامه دوم شهریور با توجه به شعار اصلی گروه که وحدت ملی است و در شرایط حساس کنونی به شدت به وحدت ملی نیازمندیم در نظر داریم قطعاتی از موسیقی نواحی مختلف ایرانی از جمله گیلکی، آذری، لری، مازندرانی و ...اجرا کنیم. این قطعات  از ساختههای آهنگسازان مطرح و معاصری همچون لوریس چکناواریان، مصطفی کمال پورتراب، سرگی آقاجانیان، روبیک گریگوریان و گلنوش خالقی هستند. این کنسرت را «از ایران ما» نامگذاری کردیم و آن را به ایران و تمام ایرانیان تقدیم میکنیم.

برنامههای آینده «گروه کر نیاوران» چه خواهد بود؟

با توجه به اینکه موسیقی زندگی را تغییر میدهد در نظر داریم  هر سه یا چهار ماه به اجرای کنسرت بپردازیم.

پس از اجرای 2 شهریور و پس از ماههای محرم و صفر در نظر داریم کنسرتی به زبان انگلیسی برگزار کنیم. طی این کنسرت قطعات کاملا کلاسیک اجرا خواهیم کرد. همچنین هدف بعدی ما  شرکت در جشنواره موسیقی فجر است. کنسرت بعدی «گروه کر نیاوران» سال آینده خواهد بود، این کنسرت با همراهی ارکستر کلاسیک اجرا خواهد شد.

در پایان خاطرنشان میسازد «گروه کر نیاوران» به رهبری مهدی جاور جمعه 2 شهریور ساعت 20:30 در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهد شد. علاقمندان میتوانند جهت تهیه بلیت به سایت ایران کنسرت و یا گیشه فرهنگسرا مراجعه کنند.

 

۳۰ اَمرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۱۳
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |