اخبار

به نگاهی نیاز داریم که ابعاد فرهنگی را هم در برگیرد

به نگاهی نیاز داریم که ابعاد فرهنگی را هم در برگیرد
نمایشگاه معماری«طراحی با گفت و شنود» با حضور سفیر آلمان در ایران، محمدجواد حق‎شناس، عضو شورای شهر تهران، رئوف قادری، مدیر عامل شهر آفتاب ،سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران و نیز جمعی از معماران و علاقمندان به معماری در فرهنگسرای نیاوران گشایش یافت.

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، در ابتدای این برنامه سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران درسخنانی با  اشاره به این مطلب که  معماری سازنده از گفتگو آغاز می شود ابراز داشت : گفتگو بین طراح و سازنده و بهره بردار اتفاق می افتد. معماری های مناسب توجه به زیست بوم در منطقه دارد و یکی از رموز موفق معماران GMP در سراسر کشور توجه به فرهنگ آن منطقه بوده است که خاصل آن سازه هایی است که علاوه بر مدرن بودن و جهانی بودن بو می است .

سید عباس سجادی در پایان صحبت هایش با ابراز خشنودی از برگزاری این نمایشگاه در یکی از آثار و مکان های ارزشمند معماری نوین ایران – فرهنگسرای نیاوران – ابراز امیدورای کرد که این نمایشگاه آغاز فصل جدیدی از  همکاری های معماران ایرانی و آلمانی  باشد

در ادامه این برنامه  میشائیل کلور-برشتولد، سفیر آلمان با حضور در جایگاه با ذکر این مطلب که حفظ توافق هسته‌ای اولویت نخست دستور کار ما است خاطر نشان کرد :ما می‌خواهیم این توافق را حفظ کنیم، چرا که این توافق برای همه ما خوب و مهم است. در غیر اینصورت با بحران‌ها و منازعات پیچیده‌ای در سراسر خاور نزدیک و خاورمیانه روبرو خواهیم شد.

وی افزود : برای راضی نگه داشتن هموطنانمان لازم است نگاه خود را از سیاست خارجی کلاسیک، به چپ و راست برگردانیم. به نگاهی نیاز داریم که ابعاد فرهنگی را در هم در برگیرد.»

سفیر آلمان در ادامه به روابط ایران و آلمان اشاره کرد و گفت: «سابقه طولانی روابط میان کشورهای ما مدام به ما یادآور می‌شود که آلمانی‌ها و ایرانی‌ها در این فضای خلاقیت به خوبی با هم روبرو می‌شوند و سابقه‌ای طولانی در تبادل هنر و اندیشه دارند.»

وی افزود: «البته اثبات این ادعا فقط نمونه دوستی میان گوته و حافظ و عشق مشترک آنها به شعر نیست. اینک معماری نمونه‌ای بهتر برای این ادعاست؛ چرا که ما را به این فضای خلاقیت می‌برد و بیشتر از آن عمارت‌ها و شهرها، به شکل ملموسی فضایی برایمان ایجاد می‌کند که زندگی ما در آن جریان دارد و ما در آن با خودِ خود مواجه می‌شویم.»

در بخشی دیگر این برنامه محمد حسین ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: «در سخنرانی آقای مارک به گسست از گذشته اشاره شد. متاسفانه ایران هم در این زمینه روند تنزلی طی کرده است. این مسئله‌ای جدی است. آنچه امروزه در دنیا مطرح است، تلاش برای پیوند گذشته و امروز، ضمن حفظ خلاقیت‌های معماری است.»

وی افزود: «وزیر راه و شهرسازی اندیشه‌ای را تحت عنوان ایرانشهر مطرح کردند که ما با نگاه به گذشته این انقطاع را برطرف کنیم و این پیوند را ایجاد کنیم.»

سمپوزیوم «طراحی با گفت‌وشنود» روز پنجشنبه در فرهنگسرای نیاوران با حضور سفیر آلمان در تهران، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران، پروفسور فولکوین مارک، شریک موسس دفتر مهندسین مشاور جی‌ام‌پی و از بنیانگذاران آکادمی فرهنگ و معماری aac، پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران، محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای اسلامی شهر تهران و ... برگزار شد. این نمایشگاه تا ٢٧ مهرماه در فرهنگسرای نیاوران برپاست. علاقمندان میتوانند جهت بازدید از این نمایشگاه در روزهای عادی از ساعت ١٠ الی ٢٠ و در روزهای تعطیل از ساعت ١٤ الی ٢٠ به گالری شماره ١ فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

۷ مهر ۱۳۹۷ ۱۶:۱۴
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |