اخبار

آلکس نورث و موسیقی فیلم‎هایش در نیاوران

آلکس نورث و موسیقی فیلم‎هایش در نیاوران
نشست بررسی و تحلیل موسیقی فیلم‎های ساخته «آلکس نورث»، 24 آبان ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، در این نشست که با حضور نصرالله داوودی برگزار میشود، نمونههای صوتی و تصویری متعددی از موسیقی آلکس نورث از جهت ساختار موسیقی و تاثیر دراماتیک در فیلم مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت.

در این برنامه نصرالله داوودی، آهنگساز، مترجم و پژوهشگر، به تحلیل زندگی هنری و سبک منحصر به فرد آهنگسازی آلکس نورث میپردازد.

آلکس نورث (متولد 1910 – متوفی 1991) آهنگساز آوارنگارد آمریکایی بود که او را بیشتر به لطف موسیقی فیلمهایش میشناسند. وی در دهه بیست و سی و در اوج  مدرنیسم در آمریکا پرورش یافت. در آن زمان موسیقی فیلم بیشتر در تسلط بلامنازع آهنگسازان آلمانی و اتریشی همچون «ماکس اشتاینر»، «اریک ولفگانگ کرنلگد» و «فرانتس واکسمن» و سایر آهنگسازان اروپایی مانند «میکلوش روژا» و «دیمیتری تیومکین» بود. موسیقی آنها عمیقا در سنتهای کلاسیسیسم و رومانتیسیسم قرن هجدهم و نوزدهم اروپایی ریشه داشت. «آلکس نورث» در کنار «برنارد هرمن» از اولین آهنگسازان آمریکایی به شمار میرود که تعریف جدیدی براساس ملودیهای بومی آمریکایی و موسیقی خیابانی و مدرنیستهایی چون «هنری کاول» و «چارلز آیوز» ارائه داد و سنت موسوم به «صدای هالیوودی» را دگرگون کرد. وی همچنین از بنیانگذاران بهرهگیری از موسیقی «جز» به عنوان موسیقی فیلم بود. او همچنین پانزده بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد و گرچه هرگز آنرا نبرد ولی اولین آهنگسازی بود به خاطر یک عمر فعالیت هنری به صورت افتخاری این جایزه را دریافت نمود.

«نورث» با کارگردانان بزرگی چون «الیا کازان» و «استنلی کوبریک» همکاری داشت و برای دهها فیلم موسیقیهای ارزندهای به یادگار گذاشت که از آن جمله میتوان به: «اتوبوسی به نام هوس»، «اسپارتاکوس»، «کلوپاترا»، «موبیدیک»، «زنده باد زاپاتا»، «اودیسه فضایی 2001»، «چه کسی از ویرجینیا ولف میترسد؟»، «کفشهای ماهی گیر»، «زیر آتشفشان»، «مرگ پستچی» اشاره کرد.

گفتنی است پوستر این برنامه توسط اشکان قازانچایی  طراحی شده بود .

نشست بررسی موسیقی فیلم «آلکس نورث» با حضور نصرالله داوودی پنجشنبه 24 آبان ساعت 17 در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار میشود. حضور علاقمندان در این برنامه آزاد است.

۲۱ آبان ۱۳۹۷ ۰۸:۲۷
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |