اخبار

سید عباس سجادی: عده ای را به بهانه شیوه و سبک خاص کنار نگذاریم

سید عباس سجادی: عده ای را به بهانه شیوه و سبک خاص کنار نگذاریم
با حضور جمعی از اهالی موسیقی چهارمین و با رونمایی از تمبر های یاد بود سال‎نوا«سال‎نوای موسیقی»جمعه2 آذر با تجلیل از هنرمندان عرصه موسیقی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، در این برنامه که با حضور جمع کثیری از بزرگان عرصه موسیقی برگزار گردید، از هنرمندان عرصه آموزش موسیقی همچون تقی ضرابی، محمدجواد ضرابیان، رضا عالمی، مهرآذین کاراندیش، جاوید مجلسی و محمدعلی لقاء تجلیل شد. همچنین بخش دیگر این برنامه به یادبود زندهیادان پیتر سلیمانیپور و ناصر چشمآذر اختصاص داشت.

 در ابتدای این مراسم، «گروه کر نیاوران» به رهبری مهدی جاور به روی صحنه رفت سپس کامبیز روشنروان، آهنگساز، با حضور بر روی سن در سخنانی با ذکر این مطلب که امروز عنوان استاد متاسفانه به خیلیها داده می شود  گفت: زمانی استاد برای اطلاق به کسانی استفاده میشد که عمرشان را وقف موسیقی کرده بودند و به مقامی میرسیدند که عنوان استاد برازنده آنها بود. اما متاسفانه امروز این کلمه به یک بلای موسیقایی تبدیل شده و به هر کسی که چند صباحی در موسیقی فعالیت داشته اطلاق میشود. در حالی که با این کار فقط شان کسانی که واقعا شایسته عنوان استادی هستند را تنزل می دهیم.

این هنرمند عرصه موسیقی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امشب قرار است از کسانی تجلیل شود که بعضی از آنها نوازنده هستند. وقتی از نوازنده تجلیل شود یعنی از موسیقی تجلیل شده است. اگر نوازندگان نبودند امروز ما از تمام آثار بزرگی که در تاریخ موسیقی پدید آمدهاند کاملا محروم بودیم.

روشن روان در ادامه درباره تجلیل از معلمان موسیقی در «سالنوا» افزود: به اعتقاد من تجلیل از یک معلم، تجلیل از یک فرهنگ است. همین معلمها هستند که نسلها را تربیت میکنند.

وی درپایان صحبت هایش با اعلام این مطلب که «سالنوا» از  مثبتترین کارهایی است که تا به امروز در حوزه موسیقی انجام گرفته است ابراز داشت: کمتر دیدهایم که از نوازنده موسیقی که جدی کار کرده و دنبال تجارت و شهرت و ... نبوده تجلیل شده باشد. باید از برگزار کنندگان این برنامه  ممنون باشیم که بنیانگذار چنین اقدامی در راستای تقدیر از کسانی است که کمتر نامشان در جامعه شنیده میشود اما شایسته تقدیرند. امیدوارم این رویداد پابرجا بماند و سال به سال پر رونقتر از پیش برگزار شود.

سپس دکترعلی پویا، رئیس «دفتر اقدام منطقهای ایران نهاد Global Understanding ،از حضور در این مراسم ابراز خرسندی کرد و گفت: همراهی این دفتر  با «سالنوا» به منظور دست یابی هر چه موثرتر به توسعه پایدار انجام میگیرد. وی افزود «سالنوا» نماد یک نهادسازی موثر است که چرخههای فضیلت را در جامعه به حرکت در میآورد.

 پویا همچنین گفت: امشب در این مراسم از تمبرهای رویداد «سالنوا» با حضور بزرگان موسیقی رونمایی خواهد شد.

در ادامه مراسم کلیپ «سالنوا» برای حاضران در سالن پخش شد. سپس مجری مراسم از محمدعلی لقاء، مهرآذین کاراندبش، رضا عالمی، تقی ضرابی، جاوید مجلسی و محمد جواد ضرابیان به صورت جداگانه دعوت کرد تا برای دریافت تندیس «چهارمین سالنوای موسیقی ایران» به روی صحنه بیایند. 

پس از تقدیر از اساتید گروه «راستان» به سرپرستی آزاده امیری برای تجلیل از محمدجواد ضرابیان به روی صحنه آمد و به اجرای قطعهای از ساختههای ضرابیان پرداخت.

در ادامه مراسم، ارسلان کامکار نیز درباره «چهارمین سالنوای موسیقی ایران» گفت: خوشحالم در این مراسم از هنرمندانی به جز خوانندگان قدردانی میشود. چرا که یک نوازنده چهل یا پنجاه سال تلاش می‌کند ولی یک خواننده با خواندن یک تصنیف دیده میشود.

سخنران بعدی مراسم، دکتر محمد سریر، آهنگساز و موسیقیدان ایرانی، بود. وی با ابراز خوشحالی از برگزاری چنین مراسمی گفت:  این اقدام بسیار شایستهای است از سوی بخش خصوصی برای تجلیل از هنرمندان صورت گرفته است و در تمام کشورها چنین برنامههایی وجود دارد.

در چهارمین «سالنوا»  همچنین به شکل از پیش تعیین نشده از پرویز بیات، موسیقیدان پیشکسوت، تقدیرشد .

همچنین با حضور  شیرین احمدلو ، همسر زنده یاد ناصر چشم آذر، و همسر پیتر سلیمانی پور یاد و خاطره این دو هنرمند گرامی داشته شد.   

در بخش بعدی برنامه، علی جعفری پویان، بنیان گذار «سالنوا» با ذکر این مطلب که  امسال کاملترین دوره «سالنوا»  برگزار شد افزود: ما مسئولیت داریم که نگذاریم چهره موسیقیدانها و اساتید عرصه موسیقی کمرنگ شود. خوشحالم که امسال با حضور یکی از کرسیهای یونسکو و علی پویا، اعتبار بیشتری به «سالنوا» بخشیدیم. امیدوارم سال آینده شاهد همکاری بیشتری از مسئولان عرصه موسیقی باشیم و با توجه به وسعت برنامه «سالنوا» تالار وحدت در اختیار ما قرار گیرد. وی در پایان سخنان خود  ضمن اشاره به سالروز تولد کیهان کلهر و مسعود تاجیک یاد این دو هنرمند را نیز گرامی داشت.

بخش دیگر مراسم به تقدیر از سید عباس سجادی، مدیریت بنیاد آفرینش های هنری نیاوران، به پاس چهار دوره همراهی و پشتیبانی از برگزاری چهار دوره آیین «سالنوا»  اختصاص داشت. سجادی نیز طی سخنانی اظهار داشت: من عمری توفیق داشتم تا در دوره مدیریتم از اهالی هنر تجلیل کنم، خوشحالم امشب به رسم دوستی و ارادت در خدمت اهالی هنر و موسیقی  هستم. در طول دوران مدیریتم همواره افتخارم این بوده که از هنرمندان موسیقی قدردانی کردهام. «سالنوا» رویداد بسیار شایستهای است و من از روز اول در کنار علی جعفری پویان و شاهد تلاشهایش بودهام.

وی افزود: ماتنها نباید از دولت و ارگان ها انتظار داشته باشیم و خودمان هم باید بیاموزیم تنها به هم صنف هایمان در موسیقی احترام بگذاریم و عده ای را به بهانه شیوه و سبک خاص کنار نگذاریم که این اتفاق تلخ در طول دهه های گذشته افتاده است .

سجادی در پایان سخنانش گفت: به راستی گنجینه هر سرزمینی هنرمندان و همین موسیقیدانها هستند، آنها سرمایه انسانی این کشور هستند و ما باید قدر آنها را بدانیم.

شایان ذکر است چهارمین «سالنوای موسیقی ایران» با تجلیل از اساتید برجسته موسیقی و آموزش این هنر شامگاه جمعه، 2 آذر به کار خود پایان داد.

۳ آذر ۱۳۹۷ ۱۰:۱۳
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |