اخبار

میراث 54 سال موسیقی فیلم‎های المر برنشتاین

میراث 54 سال موسیقی فیلم‎های المر برنشتاین
نصرالله داوودی (آهنگساز، مترجم و پژوهشگر مستقل) 29 آذر در فرهنگسرای نیاوران به تحلیل زندگی درخشان هنری و پرونده یک عمر فعالیت هنری یکی از بزرگترین آهنگسازان تاریخ سینما یعنی المر برنشتاین می‎پردازد.

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، در این نشست با ارائه نمونههای صوتی و تصویری متعدد موسیقی برنشتاین از جهت ساختار موسیقی و تاثیر دراماتیک در فیلم مورد آنالیز قرار خواهد گرفت.

المر بِرنِستین (که به غلط نام خانوادگی او را برنشتاین تلفظ میکنند) (متولد 1922 – متوفی 2004) در نیویورک و از پدر مادری یهودی و مهاجر به دنیا آمد. او از کودکی علاقه وافری به هنر نشان داد و دایره وسیع استعدادهای هنری وی به حدی گسترده بود که استعداد موسیقی اش تغریبا برای مدت مدیدی از نظرها مکتوم ماند. در طول سالهای کودکی او به عنوان بازیگر و رقصنده در تئاترهای برادوِی به صورت حرفهای مشغول به کار شد. همچنین به صورت حرفهای نقاشی میکرد و چند جایزه معتبر را نیز در این زمینه از آن خود کرد. گرچه همواره پیانو مینواخت و آواز میخواند و ملودی های کودکانهای را خلق میکرد ولی هرگز حتی به ذهن والدینش هم خطور نمیکرد که روزی استعداد موسیقی او به چنین حد چشمگیری در سطح جهانی بروز کند. در سن 14 سالگی خود را به عنوان یک بچه نابغه در زمینه نوازندگی پیانو نیز به اثبات رسانید و مشغول اجرای کنسرت به عنوان پیانیست شد. همزمان وارد مدرسه جولیارد نیویورک شد و به تحصیل در زمینه آهنگسازی پرداخت. با شروع جنگ جهانی دوم و ورود ایالات متحده به جنگ، وارد ارتش شد و به عنوان آهنگساز با رادیو ارتش همکاریاش را آغاز کرد. در آنجا بود که عشق واقعی هنریاش را یافت و نوازندگی پیانو به صورت حرفهای را برای همیشه رها کرد و آهنگسازی را به عنوان حرفه اصلی خود برگزید. پس از جنگ به هالیوود نقل مکان کرد و تا پایان عمر در آنجا ماند.

برنشتاین در طول بیش از 54 سال اقامت در هالیوود با کارگردانان بزرگی همکاری داشت و بالغ بر 200 موسیقی فیلم ساخت. به جرات میتوان او را یکی از پرکارترین آهنگسازان تاریخ سینما دانست. از مهمترین موسیقی فیلمهای او میتوان به «ده فرمان»، «کشتن مرغ مقلد»، «هفت دلاور»، «فرار بزرگ»، «پای چپ من»، «مردی با بازوی طلایی»، «دورتر از بهشت»، «دوران معصومیت»، «هاوایی»، «بوی خوش موفقیت»، «داستان صفحه اول»، «محصور عشق»، «سه دوست»، «از روی تراس»، «تابستان و دود»، «شاهان به جلو میروند»، «هفت زن»، «تنگه وحشت» و ... اشاره کرد. برنشتاین جزو آهنگسازانی بود وسعت و تنوع فیلمهایی که برایشان موسیقی ساخته حقیقتا مثال زدنیست. از ارکستراسیون پروپیمان و عظیم در «ده فرمان» گرفته تا استفاده کامل از جَز در «مردی با بازوی طلایی» و از موسیقیهای شلوغ برای کمدی هایی چون «خانه حیوانات» و «ربات هیولا» گرفته تا ارکستراسیون و کم حجم و مینیمالیستی در «کشتن مرغ مقلد» و موسیقی خروشان در وسترنهایی چون «هفت دلاور» و «جِیک بزرگ» و همه و همه از آهنگسازی با فکر به شدت باز و درخدمت فیلم حکایت میکند. او همچنین جزو اولین آهنگسازانی بود که از سیستم استدیویی هالیوود بیرون آمد و به صورت هنرمند آزاد با هالیوود همکاری کرد.

برنشتاین  14 بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد و یک بار موفق به دریافت آن شد. او دو بار برنده گلدن گلوب، یک جایزه  اِمی است، همچنین سه نامزدی جایزه تونی و پنج نامزدی گرمی را نیز در کارنامه درخشان خود دارد. همچنین آثار بسیاری را برای تلوزیون و تئاتر ساخته است که از آن جمله میتوان به عنوان بندی کانان نشنال جِئوگرافیک، آلبوم «نقره» برای فرانک سیناترا، کنسرتو گیتار و تعداد آثار پیانویی اشاره نمود.

نشست بررسی موسیقی فیلمهای المر برنشتاین، پنجشنبه 29 آذر ساعت 17 در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار میشود. حضور کلیه علاقمندان در این برنامه آزاد است.

 

۲۷ آذر ۱۳۹۷ ۰۹:۱۸
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |