اخبار

گزارش نشست "بررسی میراث 54 سال موسیقی فیلم المر برنشتاین" در فرهنگسرای نیاوران

گزارش  نشست "بررسی میراث 54 سال موسیقی فیلم المر برنشتاین"  در فرهنگسرای نیاوران
در دومین جلسه بررسی آهنگسازان بزرگ سینما که با حضور نصرالله داوودی (آهنگساز، مترجم و پژوهشگر مستقل) در تاریخ 29 آذر 97 ساعت 17 در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد داوودی به بررسی زندگی پربار هنری و کارنامه درخشان المر برنشتاین پرداخت

.به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران  در ابتدای این برنامه  وی با ارائه نمونه هایی تصویری به باز تعریف مفاهیم کلی موسیقی فیلم در شیوه آهنگسازان دوران طلایی هالیوود پرداخت. مفاهیمی چون چگونگی سینک زدن یک حرکت فیزیکی با یک موتیف کوتاه موسیقایی، و یا چگونگی نحوه روایت یک سکانس با اجزای دراماتیک منفک و مجزا و در عین حال پیوسته.


در بخش اول نشست داوودی با ارائه مثالی از  فیلم "گذری به هند"  اثر سر دیوید لین که موسیقی آن توسط موریس ژار ساخته شده به شکل بصری به تفسیر این بخش پرداخت. سپس در ادامه برای تاکید بر شیوه ارکستراسیون موسوم به "پوینتالیسم (نقطه کاری)" که در نشست قبل درباره سبک آلکس نوث معرفی شده بود با ارائه نمونه تصویری ای از اجرای موسیقی فیلم اسپارتاکوس اثر آلکس نورث و به رهبری دیِگو ناوارو به تفسیر آن پرداخت.


در بخش دوم نشست با عنایت به موارد یاد شده، داوودی ابتدا به ارائه بیوگرافی مختصری از زندگی برنشتاین پرداخت و سپس به اولین اثر مهم او در هالیوود یعنی فیلم "ده فرمان" اثر سیسیل بی دُمیل پرداخت. برنشتاین در اواخر عمر از این اثر به عنوان سخت ترین پروژه آهنگسازی اش اسم برده بود. حجم عظیم سازبندی و زمان زیاد موسیقی و این حقیقت که موسیقی عملا در هیچ جای فیلم قطع نمیشود و سختگیری کارگردان و بازنویسی 30% اثر پس از شش ماه کار طاقت فرسا، زیبایی ملودیک، ارکستراسیون کاملا خلاقانه و پویا از این اثر شاهکاری ساخته است که بارها و بارها حتی بدون فیلم میتوان آنرا شنید و لذت برد. در ضمن نکات بالا یعنی پیوستگی دراماتیک موسیقی در سکانسهایی با تغییرات آنی و سبک ارکستراسیون پوینتالیستی مورد با تاکید قرار گرفت.



در بخش سوم نشست دو اثر "فرار بزرگ" و "هفت دلاور" به شیوه فوق و با ارئه نمونه های مختلفی از سکانسهای این دو فیلم توسط این پژوهشگر مستقل مورد بررسی قرار گرفت. سپس به خدمات جانبی برنشتاین همچون تاسیس شرکت "اَمبِر رکوردز" با سرمایه شخصی برای ضبط بزرترین آثار موسیقی فیلم تاریخ سینما و نیز کمک بسیار او به آهنگسازان جوان و نیز بیست سال تدریس مداوم در دانشگاه "یو. اس. سی" (که بزرگترین دانشگاه تخصصی در زمینه موسیقی فیلم در دنیاست) اشاره شد.


در پایان هم به عنوان حسن ختام نشست، ایمیل تقدیر بنیاد برنشتاین و خصوصا همسر آهنگساز برای حضار قرائت شد.


گفتنی است نشستهای موسیقی فیلم و بررسی آهنگسازان موسیقی فیلم به همن نصرالله داوودی ابتدا در فرهنگسرای ارسباران آغاز و اکنون در فرهنگسرای نیاوران دنبال میشود بزرگترین تحقیقی است که در این زمینه تا کنون در کشور ما انجام شده است و مطالب آن کلا توسط این پژوهشگر از منابع مختلف از زبانهای مختلف ترجمه و گردآوری شده اند. علاقمندان میتوانند در آخرین پنج شنبه هر ماه در فرهنگسرای نیاوران این نشست ها را دنبال نمایند.

۲ دی ۱۳۹۷ ۱۲:۵۳