اخبار

خط و خوشنویسی نمایانگر چهره واقعی ایران فرهنگی است.

خط و خوشنویسی نمایانگر چهره واقعی ایران فرهنگی است.
حجت ا... ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران در بازدید از نمایشگاه خوشنویسی «دستخط» گفت : در کمیسیون ملی یونسکو جایگاهی را برای خط و خوشنویسی در نظر گرفته‎ایم و اولین شورای هنری که تشکیل دادیم شورای خوشنویسی است.

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، حجت ا... ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، در بازدید از نمایشگاه دستخط که با مشایعت سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران همراه بود خاطر نشان کرد  : سه هنرمندی که آثارشان در این نمایشگاه در معرض دید علامندان قرار گرفته،  از بهترینهای حوزه خوشنویسی هستند، به ویژه استاد امیرخانی که فصل الخطاب هنر خوشنویسی ایران است. کارهای بسیار زیبایی   دراین مکان زیبا ، فرهنگسرای نیاوران به نمایش درآمده اند. ترکیب این سه نفر ترکیب جالبی است.

وی همچنین افزود: ایران فرهنگی و انتظاری که مردم دنیا از ایران دارند همین است و  ما باید چهره فرهنگی و هنری ایران را به دنیا معرفی کنیم. خط و خوشنویسی هم شناسنامه ایران و فرهنگ ایرانی است، و هم شناسنامه ایران فرهنگی است که تقریبا تمامی همسایه و اطراف ما را در بر میگیرد. یکی از برترین هنرها، خط و خوشنویسی است. اتفاقا ما در کمیسیون ملی یونسکو پروژهای را تعریف کردیم و به دنبال اجرای آن هستیم. در این پروژه قرار است خطوط  تمدنهای کهن، یعنی ایران، چین و پیرامون چین، یعنی ژاپن و کره و ... در نمایشگاهی به نمایش در بیاید.

ایوبی در ادامه صحبت هایش با ذکر این مطلب که ما فقط در چنین  کشورهایی هنری به نام هنر خوشنویسی داریم گفت: خط و خوشنویسی تبدیل به هنر شده است، فرهنگ اروپایی و خط لاتین چنین چیزی را ندارند. این به این  معناست که در تمدنهای کهن نوشتن حرمت و قداست داشته و مردمان این سرزمینها به دلیل عشقشان به دانستن و نوشتن، خط را به برترین هنرشان تبدیل کردهاند. با این کشورها مذاکره کردهایم و در تدارک نمایشگاهی هستیم به نام (صلحنوشتههای تمدنهای کهن). امیدواریم که امکاناتمان اجازه دهد، کشورها هم استقبال کردهاند.

شایان ذکر است نمایشگاه خوشنویسی «دستخط» که شامل گزیده ای از آثار استاد غلامحسین امیر خانی ، علی شیرازی و مجتبی ملک زاده بود از 23 آذر ماه آغاز به کار کرد و به علت استقبال مردمی تا دوم دی ماه تمدید شد .

 این رویداد آغاز تور نمایشگاهی «دستخط» می‌باشد که قرار است در شهرهای مختلف کشور در معرض دید علاقمندان قرار گیرد.

۳ دی ۱۳۹۷ ۰۹:۰۹
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |