اخبار

امضای تفاهم‌نامه بین فرهنگسرای نیاوران و سفارت فنلاند

امضای تفاهم‌نامه بین فرهنگسرای نیاوران و سفارت فنلاند
عصر روز چهارشنبه 26 خردادماه 1400تفاهم‌نامه همکاری میان فرهنگسرای نیاوران و سفارت فنلاند به منظور تسهیل، تقویت و گسترش تعاملات فرهنگی و هنری منعقد شد.

 به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران عصر روز چهارشنبه 26 خردادماه 1400تفاهم‌ نامه همکاری های فرهنگی و هنری میان فرهنگسرای نیاوران به نمایندگی عباد رضا اسلامی مدیر فرهنگسرای نیاوران و مشاور معاون هنری وزیر ارشاد و سفارت فنلاند به نمایندگی  کیو نوروانتو سفیر فنلاند در ایران با حضور محمد طاها عبدخدایی  پژوهشگر  فرهنگی،جمعی از هنرمندان و پرسنل فرهنگسرا منعقد شد.

قرار است در اولین همکاری فرهنگی هنری ما بین فرهنگسرای نیاوران و سفارت فنلاند نمایشگاهی در تیرماه 1400 از اثار آلوار آلتو" معمار شهیر فنلاندی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شود.

کمتر فردی در میان علاقمندان معماری و طراحی ساختمان و همچنین دانشجویان معماری و معماران را می توان یافت که با نام معمار برجسته "آلوار آلتو" آشنایی نداشته باشد. این معمار برجسته در طول دوران پربار عمر 78 ساله خود خدمات شایانی به معماری جهان کرد و از وی در نقاط مختلف دنیا بناها و آثار ارزشمندی به جای مانده است.ارزش هنر و تخصص وی تا حدی بود که در کشور فنلاند دانشگاهی را به نام وی نامگذاری کردند.

الوار التو

 

 هوگو آلوار هنریک آلتو (Hugo Alvar Henrik Aalto) متولد ۱۸۹۸ و از پیشگامان معماری مدرن بود.وی در۱۹۱۶ به پلی تکنیک هلسینکی  رفت و در ۱۹۲۱ فارغ‌التحصیل شد. او از شاگردان آرماس لینگرن و لارس سونک بود. مدت چند سال در سراسر اسکاندیناوی ، اروپای مرکزی  و ایتالیا سفر کرد و مدت کوتاهی در دفتر برنامه‌ریزی نمایشگاه گوتنبرگ فعالیت داشت.

 آثار ارزشمند زیادی از وی در  کشور فنلاند و سایر نقاط اروپا و جهان باقی مانده است.علاوه بر آثار و بناهای معماری، طراحی مبلمان داخلی نیز از تخصص های دیگر وی بوده است. 

 از پروژه‌های مهمی که آلتو در ایران به طراحی آن پرداخت، طراحی موزه هنرهای معاصر شیراز بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۳ بود.این پروژه هرگز به مرحله ساخت نرسید.آلتو در ۱۹۷۶ در هلسینکی درگذشت.

 

۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۰۷