اخبار

بزرگداشت صدای جاودانه

بزرگداشت صدای جاودانه
آیین بزرگداشت زنده‌یاد سلیم موذن‌زاده اردبیلی مداح اهل بیت(ع) عصر دوشنبه 20 دیماه با حضور جمع کثیری از اهالی فرهنگ و هنر و با همکاری بنیاد آفرینش های هنری نیاوران در حوزه هنری برگزار شد.

این آیین با حضور جمع کثیری از مسئولان کشور، هنرمندان، اهالی موسیقی و ادبیات همچون محسن مومنی شریف، فاضل نظری، حسام الدین سراج، علی مرادخانی، سید علی موسوی گرمارودی، علیرضا قزوه، حبیب احمدزاده، مرتضی سرهنگی، ناصر فیض، فاضل جمشیدی، سیروس همتی، ساسان ناطق و علاقه‌مندان این مداح اهل بیت(ع) با اجرای سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران برگزار گردید.

موذن‌زاده جاودانه است و جاودانه خواهد بود

فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری در ابتدای این برنامه با بیان این که نغمه‌های جان بخش موذن‌زاده از یادها نخواهد رفت، اظهار کرد: کسانی که ورق‌های دفتر عمرشان را در آتش مقدس عشق اهل بیت(ع) جاودانه کردند و زلفشان را به عاشورا گره زدند، دری به پری‌خانه جاودانگی گشوده‌اند. موذن‌زاده جاودانه است و جاودانه خواهد بود.

وی در ادامه شعری به شرح زیر خواند:
شعله ی انفس و آتش زنه ی آفاق است
«غم» قرار دل پر مشغله ی عشاق است

جام «می» نزد من آورد و بر آن بوسه زدم
آخرین مرتبه ی مست شدن اخلاق است

بیش از آن شوق که من با لب ساغر دارم
لب «ساقی» به دعاگویی من مشتاق است

بعد یک عمر قناعت دگر آموخته ام:
عشق گنجی است که افزونی‌اش از انفاق است

باد مشتی ورق از دفتر عمر آورده ست
عشق سرگرمی سوزاندن این اوراق است

صدق و صفا ویژگی مهم سلیم موذن‌زاده بود

حسام الدین سراج، خواننده و پژوهشگر موسیقی در ادامه این مراسم با بیان این که صدق و صفا ویژگی مهم سلیم موذن‌زاده بود، عنوان کرد: ایشان به لحاظ ارادتی که به اهل بیت(ع) داشتند، ویژگی‌های درونی کسب کرده بود که این ویژگی‌ها در مردم و مخاطبانشان نیز تاثیر گذاشته بود.

وی درباره شیوه‌های آوازی مرحوم سلیم موذن‌زاده نیز گفت: ایشان به طور معمول از بم دلنشین در صدا شروع می‌کردند و ناگهان این بم را تبدیل به اوج می کرد. اگر سلیم موذن‌زاده زمان زیادی را مداحی و نغمه‌خوانی می‌کرد، هیچ کدام از مخاطبانش خسته نمی‌شدند و همه دائما اشعار و لحن ایشان را دنبال می‌کردند. اگر خوانندگان 30 نت را در 2 اکتاو می‌خوانند، ایشان 4 یا 5 نت بالاتر از این میزان می‌خواند.

سراج خاطرنشان کرد: مرحوم موذن‌زاده اشعار بسیاری به زبان‌های ترکی، فارسی و حتی عربی حفظ بودند و گاهی به تناسب مضمون این‌ها را تغییر می دادند.

وی در ادامه قطعاتی را به طور زنده برای حضار خواند.

موذن‌زاده حنجره‌اش را وقف قرآن و عترت کرده بود

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر سخنران این مراسم بود. وی ضمن ابراز خرسندی از این که حنجره و صدای سلیم موذن‌زاده توسط فرزندش همچنان زنده است، عنوان کرد: سال‌های دور، وقتی در محله‌های جنوب شهر تهران خبر مداحی سلیم موذن‌زاده به گوش می‌رسید، چهارراه عباسی از ازدحام جمعیت مشتاقان، بسته می‌شد. همه با شتاب به سمت محل مداحی می‌رفتند تا شنیدن صدای ایشان را از دست ندهند. سلیم مردم را از خود بی خود می‌کرد و اگر ساعت‌ها می‌خواند، باز هم کسی خسته نمی‌شد.

وی افزود: دو سال قبل به منزل سلیم موذن‌زاده رفتم و با هم صحبت کردیم. ایشان می‌گفت که حنجره‌ام را وقف قرآن و عترت کرده‌ام. عالم و هنرمند هر چه قدر عمر کنند باز هم کم است و هر لحظه در حال آفرینش هستند. سلیم موذن‌زاده نیز در شیوه خود بی بدیل و بی نظیر بود و امیدوارم در آینده بتوانیم به شخصیت‌هایی همچون ایشان بیشتر بپردازیم.

وی در ادامه پیام صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای حضار قرائت کرد که بخشی از آن به شرح زیر است:

«برگزاری آیین بزرگداشت و تجلیل از مقام مرحوم سلیم موذن‌زاده اردبیلی و تکریم شخصیت فرهنگی و خدمات اجتماعی ایشان با توجه به سابقه خاندان پرفضیلت موذن‌زاده اردبیلی و جایگاه معنوی این خاندان از والد معظم او مرحوم شیخ عبدالکریم مؤذن‌زاده اردبیلی نخستین مؤذن رادیو ایران و برادر والامقام ایشان مرحوم رحیم موذن‌زاده که از موذنان نامی جهان اسلام بود اقدام شایسته ای است که باید از بانیان و مجریان آن صمیمانه تقدیر و تشکر کنم.

سبک منحصر به فرد مرحوم موذن‌زاده، صدای نافذ و پر قدرت او و شیوه مرصع خوانی در کنار صدای پر قدرت و مدح و منقبت و ارادت خالصانه او به خاندان عصمت و طهارت(ع)، نام و یاد سلیم مؤذن زاده را در جامعه فرهنگ مدار ایران اسلامی ماندگار خواهد کرد.»

 بهترین عزاداری‌هایم با شنیدن صدای آن مرحوم شکل گرفت

در ادامه این مراسم سید علی موسوی گرمارودی شاعر پیشکسوت آئینی با اشاره به مداحی‌های عاشورایی مرحوم سلیم موذن‌زاده، عنوان کرد: هر شعری که برای حضرت زینب(س) گفته‌ام بعد از شنیدن صدای ملکوتی و یگانه زنده‌یاد موذن‌زاده بوده است. به ویژه شعر «دخت علی را نتوا دست بست» که بعد از شنیدن مداحی «غم قهرمانی (زینب، زینب)» سلیم موذن‌زاده با چشمانی گریان سرودم. بهترین عزاداری‌هایم با شنیدن صدای آن مرحوم شکل گرفت.

وی همچنین شعر «دخت علی را نتوا دست بست» را خواند و تقدیم به مرحوم موذن‌زاده که بخشی از این شعر را در زیر می‌خوانید:
«ای ز تبار شرف و راستی
ای که شرف را ز خود آراستی
وام گـذار لـــب تـــــو راســـتـــــی
 گفتی و چون شعله به پا خاستی
 بـانـگ رسـای تـو ستــم سـوز شد
 کـشتــه مـظـلـوم تـو، پـیـروز شد
 خواست که غم دست تو بندد ولی
 غـم کــه بـُـود در بــر دُخـت علی؟
 قــامــت تــو قـامت غم را شکست
 دُخـت علــی را نتوان دست بست»

موذن‌زاده برای امام حسین(ع) خلق شده بود

اصغر شاهی مداح و شاعر اهل بیت(ع) اردبیلی نیز با بیان این که مرحوم سلیم موذن‌زاده برای امام حسین(ع)خلق شده بود، عنوان کرد: این به ظاهر سخنی احساسی است. اما با سند و منبع معتقدم که چنین گفته‌ایی حقیقت دارد. سلیم موذن‌زاده پیش از همه، حقیقت حسینیت را برای خود مصروف می‌کرد و با ادراک حسینیت، خودش موصوف می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: سلیم همچون گفته عارفان، دیوانه، اما عاقل بود. عاقل اما دیوانه بود و مدام با مداحی‌ها و نغمه های عاشورایی که می‌خواند، مخاطبانش را نیز دیوانه و عاقل می‌کرد.

موذن‌زاده در حوزه ذاکری سید الشهدا رتبه و جایگاه خاصی داشت

علی انسانی شاعر آئینی و مداح نیز با اشاره به این که سلیم موذن‌زاده در حوزه ذاکری سید الشهدا رتبه و جایگاه خاص خود را داشت، عنوان کرد: او و خاندانش نه تنها متعلق به اردبیل، که متعلق به ایران هستند. ایشان در حوزه ذاکری اهل بیت(ع) و سید الشهدا(ع) که جایگاه رفیعی است و در موسیقی و آواز ایرانی و مرصع خوانی و مرکب خوانی متبحر بود و در هر دو حوزه باید تجلیل شوند.

وی در ادامه با قرائت اشعاری و همچنین روضه‌ای از حضرت زینب(س)؛ غفران الهی را برای مرحوم سلیم موذن‌زاده و همچنین کلییه مداحان وذاکرین اهل بیت(ع) را از خداوند منان مسئلت کرد.

رمز گشایی شود که علت ماندگاری و جاودانگی مرحوم موذن‌زاده چیست

همچنین مجید خدا بخش، استاندار اردبیل در سخنانی مرحوم موذن‌زاده اردبیلی را خدمتگذار صدیق و صالح اهل بیت(ع) دانست و اظهار کرد: مرحوم موذن‌زاده در دنیای تشیع تاثیرگذار بود و خوب است در کنار این بزرگداشت، رمز گشایی شود که علت ماندگاری و جاودانگی ایشان چیست.

وی تصریح کرد: در مراسم تشیع پیکر مرحوم سلیم موذن‌زاده، در دمای منفی 12 درجه اردبیل، ازدحام جمعیت به قدری زیاد بود که 3 بار محل برگزاری نماز میت تغییر کرد و افراد و به ویژه جوانان با چشمانی اندوه بار در این مراسم شرکت کرده بودند. پس از مراسم تشیع نیز، به مدت چهل روز، می‌توان گفت هر روز جوانان و دوست دارانش بر سر مزار ایشان حاضر می شدند و برایشان فاتحه می‌خواندند.

در پایان این مراسم، با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، مجید خدا بخش استاندار اردبیل، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان فرهنگی اردبیل، از ودود موذن‌زاده، فرزند مرحوم سلیم موذن‌زاده به نیابت از این خاندان مداح و خادم اهل بیت(ع) تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

ودود موذن نیز ضمن تشکر از برگزار کنندگان این مراسم، اشعاری از مولانا را به یاد پدرش خواند که مورد تحسین حضار قرار گرفت.

در پایان شهروز حبیبی از شاگردان مرحوم سلیم موذن‎زاده نیز به مداحی پرداخت. همچنین گلبانگ، خواننده جوان اردبیلی نیز قطعات آوازی را برای حضار اجرا کرد.

۲۲ دی ۱۳۹۵ ۱۱:۵۶