اخبار

«شب موسیقی تالشی» در فرهنگسرای نیاوران

«شب موسیقی تالشی» در فرهنگسرای نیاوران
مراسم بزرگداشت استاد هادی حمیدی و یادواره استاد قسمت خانی دوشنبه 11 تیرماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، در این برنامه که «شب موسیقی تالشی» نام گرفته و به همت بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران و فرهنگکده تالش برگزار میشود، گروه «کادوس» تالش به سرپرستی آرمین فریدی به روی صحنه میرود.

موسیقی تالش از بکرترین و پیچیده ترین موسیقیهای قومی ایران است، قوم تالش در کرانههای «سپید رود» در استان گیلان و توالش تا رود «کورا» در جنوب جمهوری آذربایجان در کوههای تالش زندگی میکنند. دکتر آرمین فریدی پژوهشگر موسیقی نواحی در طی بیست سال پژوهش موسیقی تالشی را گردآوری و بیش از بیست سی دی و چند کتاب در این زمینه منتشر کرده است. به بهانه برگزاری «شب موسیقی تالشی» که به کوشش وی برگزار میشود گفت و گویی با او انجام دادیم.

آرمین فریدی هفت خوانی، سرپرست گروه موسیقی «کادوس» تالش و مدیر فرهنگکده تالش در مورد تجلیل از استاد هادی حمیدی گفت: «استاد هادی حمیدی هنرمند بزرگ آواز تالش حقی عظیم بر گردن موسیقی تالش دارد، او با صدای منحصر به فردش محبوب قلب قوم تالش است و اگر چه به دلیل برخی بی مهریها کم کار کرده، اما گزیده کار کرده و همیشه در اوج مانده و همکاری با بزرگانی همچون عبدالله ملت پرست، فریدون شهبازیان و حسین علیزاده را در کارنامه خود دارد. بعید است کسی قطعه «عمق فاجعه» در اثر «آوای مهر» را شنیده باشد و حیران حزن و زیبایی  صدای بی نظیر استاد هادی حمیدی نشده باشد. فرهنگکده تالش در ادامه تجلیل از بزرگان فرهنگ و هنر تالش این بار با یاری بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران و مدیر فرهنگ دوست و هنرمند این بنیاد، جناب سید عباس سجادی، قصد سپاسگزاری از استاد هادی حمیدی را دارد. در این برنامه همچنین چنگیز اقبالی تندیسی از استاد ساخته که رونمایی میشود.

وی درباره بخش دیگری از برنامه که به یادواره استاد قسمت خانی، از هنرمندان به نام منطقه تالش، اختصاص یافته، اشاره کرد و افزود: « صدای استاد خانی چپ کوک بود و ظرفیت و قابلیت‌های فراوانی داشت.  ما موفق شدیم در زمان حیات ایشان آلبوم‌های تصویری «دویر آویر» و «آفتاو پرمه» و نیز «مشن مشن» را  از این هنرمند برجسته تالش منتشر کنیم.»

فریدی در ادامه گفت: «استاد قسمت خانی یکی از افتخارات خطه تالش است. جای گرفتن در  حلقه 36 استاد برتر موسیقی نواحی ایران در سال 1383، حضور در جشنواره  موسیقی فجر 1385، اجرا در جشنواره «آواهای روحانی زمین » فرانسه 1386 و کسب مقام نخست آواز نواحی ایران - جشنواره سراج خراسان 1387 و اجرا در جشنواره بزرگ فرهنگ ایران - بلاروس - 1390  از جمله توفیق‌های این هنرمند به شمار میرود و یادش همیشه نزد قوم تالش گرامی است.»

اعضای گروه موسیقی «کادوس» که به سرپرستی آرمین فریدی هفت خوانی در برنامه «شب موسیقی تالشی»  به روی صحنه میروند عبارتند از: آرمین فریدی هفت خوانی (نوازنده تمبوره و لله تالشی)، استاد هوشنگ حاجی بداغی (خواننده)، آسیه بخشی زاد (نوازنده دایره)

گفتنی است «شب موسیقی تالشی» به همت بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران و فرهنگکده تالش 11 تیرماه ساعت 19 در فرهنگسرای نیاوران برگزار میشود و حضور در آن برای کلیه علاقمندان آزاد است.

۵ تیر ۱۳۹۷ ۰۸:۴۰
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |