اخبار

خوشنویسی زینت معنوی همه هنر‌هاست

خوشنویسی زینت معنوی همه هنر‌هاست
محمدمهدی مظاهری، رئیس موسسه فرهنگی اکو، عصر روز دوشنبه 26 آذر از نمایشگاه «دستخط» بازدید کرد.

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، مظاهری در این دیدار ضمن گفت و گو با امیرخانی، شیرازی و ملکزاده در خصوص آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه با روابط عمومی بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران نیز گفت و گویی انجام داد.

رئیس موسسه فرهنگی اکو ابتدا ضمن قدردانی از نظم و زیبایی آثار این نمایشگاه از مدیریت بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران نیز تشکر کرد که موجب برپایی این نمایشگاه شدهاند. وی افزود همواره در بحث های هنر و ادبیات موسسه اکو هم مطرح کردهام که خوشنویسی در حوزه هنرهایی همچون قالی بافی، معماری، منبت کاری و ... نقش بسیار پر رنگی ایفا میکند، در واقع زینت معنوی  این هنرها به خوشنویسی است. درست است که این هنرها خود بزرگند اما خوشنویسی در این هنرها نقش به سزایی دارد. این هنرها به واسطه هنر خوشنویسی حقیقت درونی و معرفت درونی خود را بروز می‏دهند. خوشنویسی در هنر جایگاه خاصی دارد و امیدواریم با هماهنگی و همکاری  مدیریت بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران بتوانیم در منطقه تمدنی بزرگ اکو، که در حوزه ادبیات، فرهنگ و هنر ایران فرهنگی محسوب میشوند، مخصوصا تاجیکستان و افغانستان که فارسی زبان هستند نمادی از این آثار  را به نمایش بگذاریم.

مظاهری همچنین درباره نقش موسسه اکو در اعتلای هنر خوشنویسی گفت: در موسسه اکو، در دوران مدیریتی همکاران من، سه یا چهار بار اساتید خوشنویسی از ایران، تاجیکستان، افغانستان، ترکیه، حتی پاکستان حضور داشتند و نمایشگاههای مختلفی در محل موسسه فرهنگی اکو برگزار شده است. به هر صورت در هر یک از کشورهای منطقه اکو هر اتفاقی رخ دهد مبنای آن از نظر ما خرد جمعی است. همه را حوزه تمدنی ایران فرهنگی تصور میکنیم. امیدواریم ایران که مهد این امور است بتواند مرشدی و پیشتازی خود را حفظ کند.

وی سپس افزود: هنر و فرهنگ و ادبیات هویت هر جامعهای را تشکیل میدهد، یعنی هویت هر جامعه به هنر و فرهنگ آن کشور وابسته است. طبیعتا هویت بسیاری از ما ایرانیها در مولانا و حافظ است، وقتی این اشعار با خطوط زیبای امیرخانیها و دیگر اساتید و دانشجویان این اساتید مزین میشود، طبیعتا جایگاه ویژه خود را پیدا میکند.

گفتنی است نمایشگاه خوشنویسی «دستخط» مجموعه آثار غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی و مجتبی ملکزاده تا 30 آذر در گالری شماره 1 فرهنگسرای نیاوران برپاست.

 

 

۲۷ آذر ۱۳۹۷ ۱۰:۱۸
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |