اخبار

گزارش نشست "جری گلداسمیت و چالش صدای هالیوودی در موسیقی فیلم"

گزارش نشست "جری گلداسمیت و چالش صدای هالیوودی در موسیقی فیلم"
پنج شنبه 72 دی ماه ساعت 72 در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران نصرالله داوودی )آهنگساز، مترجم و پژوهشگر مستقل( به تحلیل زندگی و سبک آهنگسازی منصر به فرد جری گلد اسمیت آهنگساز شهیر هالیوود پرداخت.

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران داوودی در ابتدا به پیشینه صدای هالیوودی که مکس اشتاینر و آهنگسازان نسل اول هالیوود آنرا با اقتباس از واگنر خلق کرده بودند پرداخت. سپس به نقش جری گلد اسمیت در سالهای اولیه دهه پنجاه و آغاز موسیقی فیلم در مدیوم تلوزیون در آمریکا اشاره شد. پس از آن به مقوله چالش صدای هالیوودی توسط این آهنگساز

به وسیله ارکستراسیون غیرمتعارف، پلی ریتمیک و هارمونی به شدت خاص اشاره شد. پس از آن به آثار دهه شصت و هفتاد جری گلد اسمیت اشاره شد و بخشهایی از موسیقی فیلم های "پاپیون"، آخرین فرار"، قطار سریع السر فن راین"، گذرگاه کاساندرا" و پتن" به نمایش در آمد.

سپس به جوایز جری گلد اسمیت و تنها اسکار او برای فیلم "طالع نحس" پرداخته شد و بخشهایی از اجرای صحنه ای این اثر بی نظیر به نمایش درآمده و مورد بررسی قرار گرفت. و در نهایت هم به نقش پر رنگ و تاثیر مستقیم میکلوش روژا به عنوان استاد جری گلد اسمیت بر روی آهنگسازی گلد اسمیت پرداخته شد. سپس بخشهایی از فیلم "دره شاهان" و "پیوند جادویی" اثر میکلوش روژا به نمایش درآمدند و تاثیر آنها بر روی دو اثر عربی گلد اسمیت یعنی "شیر و باد" و "مومیایی" مورد بحث قرار گرفت. و در نهایت به عنوان حسن ختام جلسه، بخشهایی از فیلم "مومیایی" به نمایش درآمد و پس از تحلیل مولفه های صدای هالیوودی در این اثر،به بازگشت جری گلداسمیت به صدای هالیوودی در اواخر عمر اشاره شد.

۲۹ دی ۱۳۹۷ ۱۰:۰۰
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |