اخبار

بررسی موسیقی فیلم‎های دیمیتری تیامکین

بررسی موسیقی فیلم‎های دیمیتری تیامکین
پیرو بحث‎های ماهانه موسیقی فیلم فرهنگسرای نیاوران، نصرالله داوودی (آهنگساز، مترجم و پژوهشگر مستقل) پنج شنبه، 25 بهمن به بررسی زندگی و میراث آهنگسازی و تحلیل سبک منحصر به فردی دیمیتری تیامکین آهنگساز شهیر تاریخ سینما می‎پردازد.

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، دیمیتری زینوویچ تیامکین در دهم می 1894 در کرِمِنچوک (اوکراین امروزی) در روسیه تزاری و در خانواده ای یهودی به دنیا آمد. پدرش پزشکی سرشناس و مادرش نوازنده و مدرس پیانو بود. از سن سه سالگی فراگیری پیانو رو زیر نظر مادرش آغاز کرد و بعدها به کنسرواتوار مشهور سن پترزبورگ وارد شد و تحت نظر فلیکس بلومنفیلد (که استاد ولادیمتر هوروویتس هم بود) به تحصیل جدی نوازندگی پپیانو پرداخت. همزمان زیر نظر اکساندر گلوزانف آهنگساز شهیر روس به تحصیل هارمونی و کنترپوان و دروس آهنگسازی پرداخت. گرچه از همان ابتدا ملودیهای بسیار خوبی میساخت ولی به دلیل اصرار خانواده سعی کرد تا حرفهاش را بر اساس نوازندگی پیانو و نه آهنگسازی بنیان نهد. بارها تورهای موفقی در سراسر اروپا به عنوان پیانیست داشت و در سال 1925 برای اجری کنسرت به آمریکا دعوت شد. چند سالی در نیویورک اقامت داشت و همزمان برای تئاترهای موزیکال هم موسیقی میساخت.

پس از شوک سقوط بازار سهام در اکتبر 1929 و یا از دست رفتن فرصتهای کاری در ساحل شرقی (نیویورک) به امید کار روانه ساحل غربی (هالیوود) شد. در آنجا ابتدا برای آثار کوچک و کم اهمیتی موسیقی ساخت که حتی به درخواست خودش از نامش نیز در آن فیلمها ذکر نمی شد. اما پس از یک حادثه برای دستش فعالیتش به عنوان پیانیست برای همیشه به پایان رسید و به طور جدی به حرفه آهنگسازی برای فیلم پرداخت. اولین موسیقی موفق او برای فیلم «آلیس در سرزمین عجایب» در 1933 بود که یک شبه او را به جامعه هالیوود و جهان شناساند. تیامکین در بیش از نیم قرنی که مقیم هالیوود بود برای دهها فیلم بزرگ موسیقی ساخت. ولی او را بیشتر به لطف آهنگسازی برای آثار وسترن و همچنین آثار عظیم حماسی میشناسند. سبک آهنگسازی تیامکین علاوه بر اینکه شدیدا رمانتیک و کلاسیک و حجیم و درخشان است اما نیم نگاهی به موسیقی فولکلور آمریکا نیز دارد. بنا به نظر گیگ یانگ، او را به اصلاح آهنگسازی روس میدانند که آمریکاییترین موسیقی فیلمها را ساخت. سرانجام دیمیتری تیماکین پس از یک عمر فعالیت ارزشمند هنری در در 11 نوامبر 1979 در خانهاش در هالیوود چشم از جهان فرو بست.

وی در طول زندگی هنری اش 22 بار نامزد و سه بار برنده اسکار شد. همچنین دهها جایزه معتبر بینالمللی را از آن خود ساخت. تیامکین را به جرات میتوان از بنیانگذاران موسیقی فیلم در هالیوود دانست. از آثار او میتوان به: «آلیس در سرزمین عجایب»، «غول»، «آلامو»، «افق گم شده»، «ماجرای نیم روز»، «اِم را به نشانه قتل بگیر»، «دوئل در آفتاب»، «توپهای ناوارون»، «سرزمین فراعنه»، «55 روز در پکن»، «سقوط امپراطوری روم» و ...  اشاره کرد.

گفتنی است نشست بررسی موسیقی فیلمهای دیمیتری تیامکین، آهنگساز روس، پنجشنبه 25 بهمن ماه ساعت 17 در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. حضور کلیه علاقمندان در این نشست آزاد است.

۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ۰۹:۰۹
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |