اخبار

رئیس موسسه فرهنگی اکو:برگزاری نمایشگاه افغانستان در نیاوران موجب همدلی مردم منطقه می شود.

رئیس موسسه فرهنگی اکو:برگزاری نمایشگاه افغانستان در نیاوران موجب همدلی مردم منطقه می شود.
رئیس موسسه فرهنگی اکو، هنر و فرهنگ را از ابزارهای مهم دیپلماسی عمومی دانست و اظهار امیدواری کرد این ابزارها بتوانند موجب همدلی مردم منطقه می شود.

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران، محمدمهدی مظاهری، رئیس موسسه فرهنگی اکو ضمن دیدار از نمایشگاه عکس «افغانستان، فرهنگ و رمضان» که در گالری شماره 2 فرهنگسرای نیاوران برپاست گفت: «برپایی این نمایشگاه در ماه مبارک رمضان با توجه به موضوع آثار که به فرهنگ مردم افغانستان در ماه مبارک رمضان میپردازد بسیار مناسب است.»

وی با تاکید بر کیفیت بالای عکسهای محمد موسی اکبری و فاطمه اکبری که در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته، گفت: بعضی از این عکسها به قدری خوبند که آدم خود را در آن منطقه حاضر میبیند. باید از بنیاد آفرینشهای نیاوران تشکر کرد که برای چندمین بار به برگزاری نمایشگاهها و رویدادهای فرهنگی مشترک با موسسه فرهنگی اکو اقدام کرده است.

مظاهری در ادامه افزود: طبیعتاً عکاسی زبان هنر هست و هنر هم در فرهنگ تنیده است،  از این رو هنر و فرهنگ از ابزارهای مهم دیپلماسی عمومی به شمار میروند.

 رئیس موسسه فرهنگی اکو ضمن اشاره به میراث فرهنگی مشترک و غنی کشورهای منطقه  اکو اظهار امیدواری کرد تا هنر و فرهنگ و میراث مشترک بتواند به عنوان دیپلماسی عمومی در رفع تنشها یا کدورتهای احتمالی میان کشورها عمل کند.

مظاهری همچنین درباره دعوت از هنرمندان دیگر کشورهای منطقه اکو و برگزاری نمایشگاه در فرهنگسرای نیاوران گفت: برگزاری نمایشگاههایی از این نوع در فرهنگسرای نیاوران مسبوق به سابقه است و قطعا در آینده هم ادامه خواهد یافت.

 وی همچنین از برگزاری شبهای فرهنگی کشورهای منطقه اکو از جمله افغانستان و برگزاری نمایشگاههای مشترک با بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران خبر داد.

دکتر محمد سرور مولایی  محقق و پژوهشگر  برجسته افغانستانی تبار مقیم ایران نیز در بازدید از نمایشگاه «افغانستان، فرهنگ و رمضان» ضمن اشاره به همزبانی مردم دو کشور ایران و افغانستان گفت: تصویر از همه هنرها گویاتر است و تفسیرش بر عهده بیننده است. طبقات مختلف اجتماعی به این گونه نمایشگاهها میآیند و برداشتهای جالب و منحصر به فردی هم دارند. به باور من اطلاعرسانی درباره افغانستان و رویدادهای فرهنگی هنری مربوط به این کشور باید بیشتر باشد. دو کشور ایران و افغانستان همزبان هستند و اطلاعرسانی مناسب باعث شناخت بیشتر ایرانیان از فرهنگ و مردم افغانستان خواهد شد.

وی افزود : عموما نگاه حاکم مردم ایران نسبت به افغانستان این بوده که در افغانستان جنگ است و این کشور سالها تحت اشغال بوده است. در حالی که در این کشور هم حیات و حرکت وجود دارد. این عکسها گویای این موضوع است و میتوانند اطلاعات درست تری در اختیار جامعه میزبان ایرانی بگذارد. در افغانستان به ویژه در سالهای اخیر با وجود همه مشکلات فعالیتهای فرهنگی خوبی در حال  انجام است و این نشان میدهد که فرهنگ دیرینه و کهن در جایی که مجال یابد با وجود دشوارترین شرایط اجتماعی کار خودش را میکند

خانم دکتر عفت مستشار نیا از محققان و مدرسان دانشگاه  نیز با تاکید بر این نکته که هنر افغانستان در ایران شناخته شده نیست گفت: تمام صحنه‌های به نمایش درآمده در این عکسها برای من ملموس است، چون از نزدیک همه را دیدهام ولی برای ایرانیانی که ذهنیت خاصی از افغانستان ندارند و با سبک زندگی مردمان این سرزمین آشنایی ندارند بازدید از این نمایشگاه بسیار جالب خواهد بود. بدین ترتیب میتوانند تا حقایق و فرهنگ و تاریخ قدیمی افغانستان را ببینند  و بدانند افغانستان آن چیزی نیست که در طول این ایام در ذهن‌شان حک شده است

شایان ذکر است نمایشگاه «افغانستان، فرهنگ و رمضان» از 20 تا 31 اردیبهشت در گالری شماره 2 برپاست. علاقمندان میتوانند در روزهای پایانی نمایشگاه نیز از ساعت 16 تا 22:30 به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۰:۵۰
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |